Безкрайно много са интересните събития и филми през новата седмица. Отрупаният с награди и отличен с 2 номинации за "Оскар" филм на Селин Сонг "Минали животи" е сред премиерите ни от утре. След като предизвика огромен интерес в рамките на Sofia Film Fest може да гледате и новия шедьовър на Вим Вендерс "Прекрасни дни" с номинация за "Оскар" за международен филм. Още един филм на големия Вендерс ще има предпремиерни прожекции от утре - "Анселм", посветен на легендарния творец Анселм Кифер. В неделя ви каним и на премиерата на документалния филм "Директна цел - България", проследяващ въздушната борба за защита на суверенитета на българското небе и земя в първата половина на 20 век.
Два концерта ще фокусират интереса на меломаните. В събота ще покажем класиката "Носферату - симфония на ужаса" с музика на живо на композитора Йозеф ван Висем. Два дни по-късно е концертът на Асен Масларски по случай неговата 65-годишнина.
Все още имате възможност да гледате отличените с "Оскар" и толкова впечатляващи "Опенхаймер", "Клети създания", "Зона на интерес" и "Анатомия на едно падане", а в събота и неделя за най-малките са прожекциите на анимацията "Кунг-фу панда 4".
От петък, 2-ри май, 2014-та година, по кината в България ще се завърти триизмерната приключенска анимация на Уолт Дисни “Камбанка и феята пират”. Създадената с бюджет от 30 милиона долара продукция на режисьорката Пеги Холмс е шестата част от анимираната поредица за популярната в цял свят героиня Камбанка. Представена за първи път в пиесата от 1904-та година “Питър Пан”, Камбанка бързо се превърна в любим персонаж на детската аудитория и в момента тя е един от най-разпознаваемите символи на Уолт Дисни. “Камбанка и феята пират” (чието първоначално заглавие бе “Пътешествието на кралицата”) бива описван от режисьорката Пеги Холмс като “забавна и поучителна история за най-големите почитатели на Камбанка” и “най-задоволителния проект по който съм работила до момента”.Историята на лентата разказва за последствията от действията на непредсказуемата фея Зарина. След като тя открадва важния за магическата страна Пикси Холоу син прах и обединява сили с група пирати от остров Скъл Рок по следите й тръгват Камбанка и нейните най-доверени приятели. Задачата им е да открият на всяка цена синия прах и да го върнат обратно преди да е станало твърде късно.Но по време на мисията се появява сериозен проблем, който нарушава динамиката между членовете на групата и поставя под въпрос бъдещето на Пикси Холоу. Пеги Холмс: “Участвах в направата на “Камбанка и тайната на крилете” и се гордея с филма, но наистина мисля, че се справихме доста по-добре с “Камбанка и феята пират”. Технологията напредна през изминалите две години и дори с по-малък бюджет можеш да създадеш нещо, което изглежда невероятно. Важно е с какви хора работиш и за моя радост аз бях заобиколена от едни от най-талантливите аниматори, които съм срещала през живота си. Те дадоха най-доброто от себе си и мога да кажа, че “Камбанка и феята пират” е най-добре изглеждащия и задоволителен анимационен проект по който съм работила до момента.”Сценарият на филма е написан от Джефри Хауърд (“Самолети”) и Кейт Кондел (“Професия блондинка 2”), а оригиналната музика е дело на Джоел Макнийли, който е работил по филми като “Еър Форс Едно”, “Извънредно решение” и “Отмъстителите” (1998).Официален източник от Уолт Дисни обяви по-рано тази година, че вече се работи и по следващия, седми поред, анимиран филм за приключенията на Камбанка. Официалното заглавие на подготвяната лента е “Legend of the NeverBeast”, а световната й премиера е насрочена за пролетта на 2015-та година. ... още »
В края на месец май, тази година, ще се състои българската премиера на високобюджетния фантастичен екшън "Х-Мен: Дни на изминалото бъдеще", в който номинирания за “Оскар” Хю Джакман се появява за седми път в ролята на мутанта Лоугън/Върколака. Предишният игрален филм за известния персонаж, “Върколакът”, мина по кината през изминалата 2013-та година и донесе на компанията 20th Century Fox приходи в световен мащаб от над 400 милиона долара. Малко преди лентата на режисьора Джеймс Манголд да се появи на DVD и Blu-ray пазара продуцентите от студиото оповестиха, че планират да продължат екранната история на Лоугън с поне още един игрален филм. Първоначално Хю Джакман заяви, че не е сигурен дали ще изиграе отново култовия си герой, но за радост на феновете преди няколко седмици самия актьор потвърди намерението си да поеме отново ролята на Лоугън.Сценарият на “Върколакът 2” се пише в момента, а създателя на предишната част Джеймс Манголд ще се завърне за втори път на режисьорския стол. От 20th Century Fox оповестиха, че световната премиера на екшъна ще се състои в началото на 2017-та година, а малко по-рано днес Хю Джакман обяви, че лентата ще отбележи и последния път в който той ще изиграе ролята на Лоугън/Върколака.Ето какво заяви Джакман по време на кратко интервю за сайта SFX:“Нямаше да се съглася да участват във филма, ако не бях сигурен, че ще бъде по-добър от предишната част. Също така си казах, че ако направя още един филм за Върколака той със сигурност ще бъде последния за мен.”Джакман (който все още не е подписал договора за участие) не разкри конкретни детайли за сюжета на предстоящото продължение и единственото, което сподели е, че този път действието няма да се развива в Япония. “Сценарият трябва да бъде на ниво. Харесвам “Върколакът”, но от друга страна знам, че в някои отношения можехме да свършим и по-добра работа. Имаше някои предвидими моменти и не мисля, че хората искат предвидимост когато гледат филм за Върколака. Обичам изненадите и хубавото на този герой е, че никога не си сигурен какъв ще бъде следващия му ход. Надявам се, че ще наблегнем на тези елементи в продължението”, допълни 46-годишния актьор. По сценария на “Върколакът 2” работят дебютанта Дейвид Джеймс Кели и режисьора Джеймс Манголд, а освен изпълнител на главната роля Хю Джакман ще бъде и продуцент. Тъй като е все още прекалено рано в момента Джакман е единствения актьор, чието име се свърза с проекта.Снимките на комиксовия екшън се очаква да стартират през лятото на 2016-та година, а от 20th Century Fox вече потвърдиха, че световната премиера на продукцията ще се състои на 3-ти март, 2017-та. ... още »
Британският актьор и носител на “Оскар“ Боб Хоскинс почина от пневмония на 71-годишна възраст, съобщи Би Би Си.Агентът на Хоскинс Клер Добс заяви, че актьорът е починал на 29 април в болница, заобиколен от семейството си."Опустошени сме от загубата на нашия любим Боб. Той почина в мир в болница снощи. Молим ви да уважавате личното ни пространство и ви благодарим за любовта и подкрепата", се казва в изявление на съпругата Линда и четирите деца на актьора.През последните години от живота си Боб Хоскинс страдаше от болестта на Паркинсон. Той се оттегли от активна творческа дейност през 2012 година.Боб Хоскинс е роден на 26 октомври 1942 г. в Съфолк. Началото на кариерата му започва в един пъб. Той се наслаждава на бирата си, когато някой се приближава и му подхвърля да се качи на горния етаж, където се провежда прослушване за пиеса. Хоскинс се вслушва в съвета и печели ролята. От този момент нататък на Боб Хоскинс не му се е случвало да остане без работа за повече от 2-3 седмици.След изявите на лондонска сцена в края на 60-те, през 70-те и 80-те години на миналия век Боб Хоскинс привлича вниманието върху себе си с участието в телевизионния сериал на Би Би Си "Pennies from Heaven" (1978).Изключителните изпълнения в "Дългият прекрасен петък" (1980) и "Мона Лиза" (1986) окончателно затвърждават репутацията му на един от най-добрите типажни британски актьори. За великолепната си игра в "Мона Лиза" е отличен с БАФТА и "Златен глобус". За същата роля е номиниран за "Оскар".През 1985 година, Хоскинс добавя комични щрихи към играта си, появявайки се в шедьовъра на Тери Гилиъм "Бразилия". Режисьорът Брайън де Палма ангажира Хоскинс като резервен вариант в случай, че Робърт де Ниро не успее да поеме ролята на Ал Капоне във филма "Недосегаемите" (1987). След като Де Ниро все пак изиграва ролята, Де Палма изпраща на Хоскинс писмо с благодарност за търпението и чек за 20 000 британски лири. С характерното си чувство за хумор, Боб Хоскинс му се обажда да благодари и да каже, че е на разположение за всички проекти на режисьора, в които не искат да участва.Първото му по-широко представяне пред американската публика става с филма "Кой натопи заека Роджър?" (1988), за който получава втората си номинация за награда "Златен глобус". Сред другите му забележителни роли са в "Русалки" (1990), където си партнира с Шер и Уинона Райдър; в "Хук" (1991) на Стивън Спилбърг и "Госпожа Хендерсън представя" (2005), където играе заедно с Джуди Денч и получава поредна номинация за "Златен глобус". ... още »
Скъпата комиксова лента “Невероятният Спайдър-мен 2” остави зад гърба си три нови филмови заглавия и за втора поредна седмица е на лидерската позиция в българската бокс офис класация. За изминалия уикенд (25-27 април) режисирания от Марк Уеб триизмерен екшън е вкарал в касите на кината 79 803 лева, а общите приходи за изминалите общо десет дни от премиерата се равняват на 301 040 лева.До момента “Невероятният Спайдър-мен 2” се представя значително по-добре от своя предшественик от 2012-та година, който завърши похода си по родните киноекрани с приходи от около 450 хиляди лева – сума, която втората част най-вероятно ще достигне до една седмица и половина.Досегашното представяне на “Невероятният Спайдър-мен 2” не прави особено впечатление на фона на постигнатото от конкурентните комиксови ленти “Железният човек 3”, “Отмъстителите 3D” и “ТОР: Светът на мрака”, но все пак е важно да се отбележи, че подобно на втората част на “Игрите на глада” зрителския интерес към лентата е значително по-голям от този към първата част. Границата от един милион лева няма да бъде достигната и по всяка вероятност продукцията с Андрю Гарфилд ще приключи представянето си с приходи от около 600 хиляди лева. За изминалите близо две седмици от световната си премиера “Невероятният Спайдър-мен 2” е натрупал общо 132 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от над 200 милиона. Второто място в бокс офиса е заето от 100-милионния премиерен трилър с Джони Деп “Превъзходство”, който за уикенда (25-27 април) е натрупал общо 78 303 лева. Като към това се прибави и спечеленото от предпремиерните прожекции сумата се увеличава на 151 378 лева - сравнително приличен резултат за оригинално заглавие, което за съжаление на създателите си спечели славата на едно от големите финансови разочарования (в световен мащаб) от началото на 2014-та година.Последните няколко продукции с участието на Джони Деп (“Самотният рейнджър”, “Тъмни сенки” и “Дневникът на едно пиянде”) се представиха под очакванията в световния бокс офис, но поне що се отнася до България “Превъзходство” няма да бъде счетен за финансов провал. Лентата вече е привлякла близо 16 хиляди зрители в кината и по всичко изглежда, че ще завърши представянето си със стабилни за оригинално заглавие приходи (най-вероятно в рамките на 350-400 хиляди лева). Следващата седмица филма ще може да се похвали с приходи от над 200 хиляди лева.Анимацията “Рио 2” застава на трета позиция в класацията, със спечелени за близо един месец 857 027 лева. Триизмерната лента на практика повтаря представянето на своя предшественик от 2011-та година и по всичко изглежда, че ще бъде свалена от екран с приходи от около един милион лева. Сравнен със скорошните конкурентни анимации “Крадци на ядки” и “Мистър Пибоди и Шърман” , “Рио 2” се представя значително по-добре на българска почва и вече намери място до успешни анимирани продължения като “Играта на играчките 3”, “Университет за таласъми” и “Аз, проклетникът 2”. Общо по света “Рио 2” е натрупал 344 763 749 долара, при бюджет от над 100 милиона.Четвъртото място е заето от премиерната романтична комедия “Отмъщение по женски”, която за първия си уикенд в България е спечелила 73 382 лева – задоволителен старт за насочена към женската публика оригинална комедия, която не беше предшествана от агресивна реклама и освен това е принудена да се конкурира със значително по-скъпи и популярни триизмерни продукции. Представителите на романтично-комедийния жанр никога не са били сред най-предпочитаните филми в България, но приличните дебютни резултати на “Отмъщение по женски” са ясен показател, че не всички подобни ленти са обречени на провал. Разбира се, филма на Ник Касаветес няма да се нареди сред големите хитове на сезона, но имайки предвид ниските очаквания прогнозата е, че цялостното му представяне ще бъде задоволително и по-добро от постиженията на “Тежка сватба” и “Безкрайният годеж” (две романтични комедии, които също тръгнаха по кината в края на април, но не предизвикаха особено раздвижване сред тукашната публика). До момента по света “Отмъщение по женски” е спечелил 47 173 661 долара, при бюджет за снимки и реклама от над 45 милиона.Приключенският епос на Дарън Аронофски “Ной” е на пета позиция в класацията. Филмът се прожектира в България от пет седмици насам и за този период от време е вкарал в касите на кината 1 510 150 лева. Религиозната тематика, силната реклама и факта, че става дума за голям, скъп и наситен с визуални ефекти филм са без съмнение основните фактори за постигнатия успех на българска почва.“Ной” вече се нареди сред 15-те най-успешни заглавия, сдобили се с широко киноразпространение в България, и изглежда, че ще бъде най-успешния филм на 2014-та година, който не е част от вече изградена поредица.Шестото място е за екшън-трилъра “Престъпно предградие”, който за първия си уикенд е спечелил общо 30 256 лева. Продуцираната от Люк Бесон премиерна лента, която отбелязва едно от последните филмови участия на покойния Пол Уокър, тръгна по кината без особени претенции и стартовите й приходи са в рамките на очакваното. “Престъпно предградие” няма да бъде запомнен с големите си финансови постъпления, но все пак филма има шанса да подобри постижението на скорошния екшън-трилър “3 дни за да убиеш” – отново продукция на Люк Бесон, която за целия си поход по кината натрупа малко над 110 хиляди лева.“Завръщането на първия отмъстител” е на седма позиция, със спечелени за близо един месец 458 454 лева. Комиксовата лента на братя Русо вече надмина постижението на първата част “Капитан Америка: Първият отмъстител” (330 хиляди лева) и също така остави зад гърба си първата част на “Невероятният Спайдър-мен”. На фона на постигнатото от “ТОР: Светът на мрака” и “Железният човек 3” приходите на “Завръщането на първия отмъстител” не правят особено впечатление и доказват, че поне за момента Капитан Америка не е сред най-популярните комиксови герои в България. Все пак, високобюджетната лента ще успее да надмине границата от половин милион лева и ще намери място сред успешните филмови заглавия на тазгодишния пролетен сезон.Осмото място е заето от военната екшън-драма “Последният оцелял”, която за три седмици по кината е спечелила 61 840 лева. Постигнатият успех в САЩ не е оказал влияние на родната публика и въпреки известните актьори филма на Питър Бърг се представя разочароващо на родна почва. Това разбира се едва ли е изненадващо, тъй като чисто военните филми по принцип не са сред най-предпочитаните кино-заглавия от българската публика (дори и небеизвестния “Блек Хоук” регистрира сравнително скромни приходи през 2002-ра година).Похода на “Последният оцелял” по кината е към своя край и имайки предвид слабия зрителски интерес филма едва ли ще достигне границата от 100 хиляди лева.“Дивергенти” заема предпоследната девета позиция в класацията. За шест седмици по кината дистопичния трилър на Нийл Бърджър е натрупал 232 268 лева – приличен резултат, който нарежда лентата до първата част от поредицата “Игрите на глада”. По-голямата част от модерните филмови адаптации на младежки романи се провалиха в световния бокс офис, но “Дивергенти” успя да намери своята публика и се представи прилично както в САЩ, така и в България.Филмът остави далеч зад себе си финансовите провали “Академия за вампири” и “Реликвите на смъртните: Град от кости” и изглежда ще бъде свален от екраните с приходи от около 250 хиляди лева. Общите международни приходи на “Дивергенти” се равняват на 232 953 242 долара.На десето място застава “Мистър Пибоди и Шърман”, който за две месеца по кината е спечелил 536 372 лева. Изминалото време от премиерата и появата на “Рио 2” оказаха своето влияние на приходите, но все пак режисираната от Роб Минкоф анимация може да бъде сметната за напълно приличен бокс офис успех (особено като се има предвид факта, че основното вдъхновение на лентата е непознат в България телевизионен сериал от 60-те години). До момента по света “Мистър Пибоди и Шърман” е спечелил 270 милиона долара, при бюджет от около 150 милиона. ... още »
През втората половина на 2012-та година студиото Уолт Дисни закупи правата на сагата “Междузвездни войни” и веднага след това започна подготовката за направата на седмия филм от популярната поредица. Създателят на “Супер 8” и “Мисията невъзможна 3” Джей Джей Ейбръмс зае овакантената от Джордж Лукас режисьорска позиция и един от основните въпроси, които се дискутираха сред феновете на франчайза бе кои актьори ще изиграят главните роли в бъдещата лента.Звездите от оригиналната трилогия “Междузвездни войни” Харисън Форд, Марк Хамил и Кари Фишър нееднократно заявиха, че има вероятност да се завърнат отново в ролите на Хан Соло, Люк Скайуокър и принцеса Лея, но в продължение на повече от година нямаше официално потвърждение от страна на Уолт Дисни.Малко по-рано днес обаче от началството на студиото сложиха край на спекулациите, като разкриха списъка с имената на актьорите, които ще се превъплътят в главните роли.Харисън Форд, Марк Хамил и Кари Фишър вече са подписали договорите за участие, а техни екранни партньори ще бъдат Джон Бойега (“Блок под атака”), Дейзи Ридли (сериала “Тих свидетел”), Адам Драйвър (“Линкълн”), Оскар Айзък (“Робин Худ”), Макс вон Сюдов (“Екзорсистът”), Домнал Глийсън (“Въпрос на време”), Питър Мейхю (“Нова надежда”), Антъни Даниълс (“Империята отвръща на удара”), Кени Бейкър (“Епизод 1: Невидима заплаха”) и небеизвестния Анди Съркис, който е познат с работата си по “Властелинът на пръстените”, “Кинг Конг”, “Възходът на планетата на маймуните” и поредицата “Хобит”.Снимките на “Междузвездни войни: Епизод VII” ще стартират през този месец май и по думите на президента на Уолт Дисни Боб Айгър действието на филма ще се развива 30 години след случките в “Star Wars VI: Завръщането на джедаите”. Познатите от предишните части герои Хан Соло, Люк Скайуокър, принцеса Лея, Чубака, C-3PO и R2-D2 ще играят важна роля в цялостния сюжет, но за момента не се разкрива информация за персонажите на по-младите актьорски попълнения в продукцията.Вече завършения сценарий на “Епизод VII” е дело на Лоурънс Каздан (“Капан за сънища”) и режисьора Джей Джей Ейбръмс, а за направата и рекламата на филма се очаква да бъдат похарчени над 200 милиона долара. От Уолт Дисни потвърдиха, че по-голямата част от снимките ще протекат в английското филмово студио “Пайнууд”.Световната премиера на “Междузвездни войни: Епизод VII” е насрочена за 18-ти декември, 2015-та година. Филмът ще се прожектира в триизмерен формат. ... още »
В края на тазгодишния летен сезон по кината ще се завърти третия филм от поредицата “Непобедимите”, който също както своя предшественик бе отчасти заснет в България. Звездата и основна движеща сила на франчайза Силвестър Сталоун се завръща отново в главната роля на наемника Барни Рос, а за направата на лентата бяха похарчени над 100 милиона долара. Режисурата на ансамбловия проект беше поверена на австралиеца Патрик Хюз, за когото това е дебют в света на пълнометражното студийно кино.“Непобедимите 3” бе заснет за 56 дни и според официална информация от студиото Lionsgate във филма ще има над 2000 отделни кадъра съдържащи визуални ефекти. По думите на Силвестър Сталоун продукцията е “много по-мащабна от първите две части и влива нова енергия в поредицата."От маркетинговия екип на студиото вече разпространиха официалния трейлър на приключенския екшън, а малко по-рано днес бяха разкрити и няколко нови снимки от филма, на които могат да бъдат видени повечето главни персонажи в историята.Познатите от първите два филма Долф Лундгрен, Тери Крюс, Ранди Кутур, Джет Ли и Джейсън Стейтъм се завръщат за трети път като екранните партньори на Силвестър Сталоун, а освен тях на екран ще видим още Харисън Форд, Арнолд Шварценегер, Уесли Снайпс, Келси Грамър, Антонио Бандерас и Мел Гибсън.Гибсън изпълнява главната отрицателна роля на трафиканта на оръжия Конрад Стоунбанкс и според режисьора Патрик Хюз финалната сцена на “Непобедимите 3” ще представлява “безмилостна и епична битка” между Стоунбанкс и персонажа на Сталоун.Харисън Форд се превъплъщава в ролята на високопоставен правителствен офицер, Шварценегер се завръща отново като наемника Тренч, а героя на Уесли Снайпс, Док, бива описван като “майстор на ножовете, който не се разбира особено с персонажа на Джейсън Стейтъм” (въпреки че двамата са от един и същ екип).От своя страна Антонио Бандерас поема ролята на бивш войник от испанската армия, който след травмираща случка се превръща в самотен наемник. Основен катализатор на действието в третата част е издирвания престъпник Конрад Стоунбанкс, който преди години е основал екипа “Непобедимите” заедно с Барни Рос. Когато Рос и партньорите му се превръщат в мишени на Стоунбанкс и неговата престъпна империя те са принудени да привлекат на своя страна няколко по-млади, по-бързи и компютърно грамотни войници. С тяхна помощ “Непобедимите” се впускат в своята най-опасна и непредсказуема мисия до момента.Само преди около две седмици Силвестър Сталоун разкри, че носителя на “Оскар” Джак Никълсън също е трябвало да участва в третия “Непобедимите”, но поради честите промени в графика на продукцията не се е стигнало до подписване на договор. Все пак Сталоун изяви надежда, че Никълсън ще се появи във вече разработваната четвърта част от поредицата.Световната премиера на “Непобедимите 3” е насрочена за 15-ти август, тази година. ... още »
След около една година режисьора Роланд Емерих ще започне да снима дълго подготвяната втора част на успешния си научнофантастичен екшън “Денят на независимостта”. Преди да се насочи към този проект 59-годишния германец ще заснеме нискобюджетната драма “Каменна стена”, която ще разкаже истинската история за състоялите се през 1969-та година многобройни протести на членовете на гей-обществото в Ню Йорк Сити.Въпреки че ще бъде зает с тези проекти в следващите две години Емерих продължава да изявява интерес към други заглавия, които са в период на пре-продукция.Едно от тези заглавия е мащабен исторически проект, който черпи вдъхновение от публикувания през 2011-та година роман “Господаря на маите” (“Maya Lord”), дело на писателя Джон Робинс. Роланд Емерих вече е закупил правата за филмиране и според информация от сайта Deadline той планира именно това да бъде един от бъдещите му режисьорски проекти.Действието на “Господаря на маите” се развива през 1511-та година, а историята се фокусира върху испанския моряк Гонзало Гуереро, който след потъването на кораба си става пленник на непознато за него островно племе. С течение на времето обаче той спечелва доверието на племето, превръща се в уважаван войн и дори се жени за красивата дъщеря на островния владетел.Продукцията все още не разполага със сценарий и поне за момента не се споменават никакви актьорски имена. Това, което се знае е, че Роланд Емерих е изявил интерес към книгата на Джон Робинс веднага след нейното публикуване и освен режисьор на бъдещата филмова адаптация той ще бъде продуцент и ко-сценарист.В най-добрия случай до края на годината ще бъде разпространена по-конкретна информация за работата по “Господаря на маите”. ... още »
Вечните златниНа 27 март Стефан Мавродиев получи награда „Икар” за изключителен принос към българския театър и развълнувано благодари, че го награждават за неговото щастие – неговата работа. В края на миналата година актьорът отбеляза 70-ата си годишнина, която не го отказва да играе, а точно обратното. През февруари тази година в Младежкия театър беше премиерата на посветения на годишнината му спектакъл „Вятърът в тополите”, в която си партнира с Марин Янев и Доси Досев. В малко по-различна конфигурация, този път със състудентите си от ВИТИЗ – Марин Янев и Илия Добрев, той се вихри в Народния театър в „Търси се стар клоун”. Както и в още 6 представления в театъра, който отдавна е нещо много повече от работно място за него – Младежкият.Кариерата Ви е, така да се каже, ориентирана от желанието на родителите Ви и по-специално на баща Ви, да се занимавате с театър. Но пък на мен ми се струва, че това не е професия, която можеш да практикуваш, без тя да е твоята страст.Стефан Мавродиев: След войната, когато съм отраснал, все още съм бил твърде малък да си спомням кое как е било. А времената са били много интересни, разнообразни, тревожни, трудни, бедни, опасни. Моето движение се е определяло около две места тогава – едното от тях е варненският театър и опера. Майка ми е сред основателите на операта, която се създава през 1947 г. Баща ми е бил учител в Добруджа и е играл в български театър, който са правили там. Тогава е имало силен натиск от румънска страна за културна асимилация, която обикновено се прави в политическата дейност на държавите. Но баща ми, който знаеше великолепно румънски, е бил един от хората, които са й се съпротивлявали.Театърът е влечал родителите ми. Дали аз имам възможност да се занимавам с това, обаче, е съвсем друг въпрос. Но средата е определяща. В Пионерския дом във Варна театралната школа я водеше една страхотна рускиня – Алла Герова. Тя е дъщеря на белогвардееца Захарчук, който създава пожарната команда в София. А Алла Герова беше съпруга на композитора Найден Геров. Културният живот след войната беше много интересен. Случвало се е дори да взимат хора от улицата да се занимават с опера. Великият тенор Никола Николов, който вече е покойник, е открит именно така. Той е бил е бръснар, а оперният певец и художествен ръководител на варненската опера – Събчо Събев, е ходил при него да се бръсне. Чул го как пее, харесал го и го взел. Но така сме тръгнали всички – някой ни е насочил по пътя ни.Оформянето ми става под влиянието хора, които вече имат определено отношение към нещата. Ала Герова беше чудесен човек и педагог, много елегантна и на много високо културно ниво. От 7 годишен попаднах в тази среда, в този Пионерски дом с Марин Янев, Милен Пенев, и кой ли още не, включително бившият главен прокурор Никола Филчев, който беше по-малък от нас.Другата ни опорна точка беше морето. Ние израснахме на улицата. В онези времена нямаше коли, и докато родителите ни бяха на работа, децата щуреехме по улиците. Имаше разни банди, ние, разбира се, също си имахме една. Опорните ни точки бяха театърът, който занимаваше въображението ни, умовете ни; училището, което ни беше по-малко интересно, и морето.В НАТФИЗ попадате в много интересен курс. Вашият клас се води от Стефан Сърчаджиев и Методи Андонов.Стефан Мавродиев: Нашият курс се състоеше от два класа, а ние винаги бяхме заедно. Всичко репетирахме и играехме заедно. Имаше шестима режисьори в нашия клас. Единият беше Младен Киселов, който после замина за СССР, където продължи да учи при Анатолий Ефрос. Те, както и режисьорите от по-горните курсове, можеха да избират с кого да си правят учебните откъси от пиеси от хората от нашите два класа. Във втори курс бяха Коко Азарян, Краси Спасов, Поляка (Николай Поляков), Йордан Саръиванов – Йори. В трети беше моят приятел и колега Адама (Тодор Колев), в четвърти – Климбо (Климент Денчев) и Жоржета Чакърова… Бяхме една весела компания студенти.На кандидатстването се явявахме направо на голямата сцена. Залата на Учебния театър беше претъпкана. Аз си бях подготвил монолога на единия слуга от „Двамата Веронци” – Ланс с кучето. След това съм го играл в две съвсем различни представления – през 1979 г. на Лиляна Тодорова и преди няколко години на Борислав Чакринов в Младежкия театър. На изпита играх монолога при заминаването с въображаемо куче и нещо в това ги е впечатлило. Краси Спасов, вече втори курс, с който се знаем като деца, тогава помагаше в изпитите и ме настигна да ми каже, че Методи Андонов ме е харесал. Аз пък викам: „Кой пък е този Методи!?” Нямах понятие кой е той. Ако съм бил на 19 години тогава, току-що излязъл от казармата, Методи Андонов е бил на 31. Сърчо (Стефан Сърчаджиев) беше към 50 и ни изглеждаше като великан. А Методи изглеждаше много сериозен, издигнат човек, запомнил съм го как ходеше с елегантно, май кадифено сако. Аз ги гледах и си виках: „Какви ли са тия хора? Бре, ами сега?!” А Методи само 11 години по-голям от нас.Но на тази възраст такава разлика е много голяма.Стефан Мавродиев: Е, да. Малко по-големи от нас, с една година, бяха Ламбо (Стефан Данаилов) и Илия Добрев, но имаше и едно момче, 4-5 години по-голямо, което преди това беше вършило нещо друго. И така, приеха ни и попаднахме в центъра на просветата.Първите две години, преди да почине, ви е водил проф. Сърчаджиев.Стефан Мавродиев: Проф. Сърчаджиев се появяваше от време на време. Реално, през цялото време ни водеше Методи. Проф. Сърчаджиев беше много обаятелен. Казваше (имитира го): „Айде, сега ще ходим на Варна. Миленчо (към Милен Пенев), айде, да намерите една квартира.” Аз си викам, абе, ние да не сме някакви подмазвачи, да търсим квартири. Много ме беше срам. А човекът беше много мил. Намерихме му квартира, той ни покани на вечеря, макар да ни беше неудобно. Но той беше много зает с пиеси, заседания по министерства и какво ли не и затова главно Методи се занимаваше с нас. Сърчаджиев идваше да ни проверява и да дава оценки. Ние живеехме с Методи и всичките неща, които му се случваха, които се опитваше да прави, откритията му в конкретната му работа в театъра ставаха част от нашето знание. Бяхме свидетели на неговото движение и се движехме заедно с него. Това беше най-интересното, защото вместо да гледаш като някакво учениче от чина, ти се чувстваш участник в действието, в проблемите, които се решават в момента в театъра.С Иван Бърнев в „Зад кадър” (реж. Светослав Овчаров)Вие участвате и в първия му филм „Няма нищо по-хубаво от лошото време”, и в „Козият рог”.Стефан Мавродиев: Не, първият му филм е „Бялата стая”, а „Няма нищо по-хубаво…” е вторият. Следва „Козият рог”, а последен е „Голямата скука”, който си сменяше заглавието няколко пъти. Една седмица преди да започнем да снимаме сериала „Селцето”, на който двамата с Константин Павлов написаха сценария, той си отиде. Минаха 4-5 години преди Иван Терзиев да го заснеме след това и стана много хубав сериал, но го спряха. Наскоро отново го гледах по сателитния канал на БНТ. Българите в чужбина са облагодетелствани да гледат всичко, което е било и е в България, защото там им го пускат. А ние тук гледаме риалити. Много е смешно. В Сандански бях за снимките на филм, който още не е излязъл, и докато седя на терасата в хотела – пред мен една красива гледка, - сравнително младо семейство искат да се снимат с мен. Казват, че живеят в Канада и ме гледат по телевизията непрекъснато. А тук хората вървят затворени в себе си и грижите си по улиците. Но пък в залата е много приятно, защото идва една чудесна публика. Имаше едни години, в които съвсем не беше така, но да не говорим за тях.Докато следвахте, имахте ли по-изразено желание да играете в киното или в театъра?Стефан Мавродиев: Никога не е имало такова нещо. Тогава имаше поток от действия на държавата – целенасочени, премерени, с ясни правила. Да не ми дават, ако обичат, определения от някакви идеологически гледни точки, защото идеология няма в този свят днес и ненавиждам злоупотребата с тази дума. Всяка система носи в себе си и порочност и изкривявания, но има и своите опорни точки. В този смисъл, нашият труд беше предначертан като нещо, което трябва да свършим. Битката да завоюваш място беше много яка. За да влезем в киното, се явявахме на пробни снимки, които днес, кой знае защо, се наричат кастинг. Имаше си комисии, от днешна гледна точка преминавахме през разни гламави неща, но не беше никак просто да попаднеш в киното.А що се отнася до театъра, всяка година във ВИТИЗ идваха директори отвсякъде, за да изгледат цялата му продукция, да си харесат кадри, защото те имаха планове, задачи, бяха длъжни да докладват какво и как смятат да поставят. Ето това е внимание от страна на държавата към случващото се и във ВИТИЗ и в театрите. Разбира се, то може да има и неприятна страна заради разни политически пинизи, но в момента няма никаква държавна политика, всичко е оставено на самотек.С Павел Поппандов в „Щурец в ухото” (реж. Георги Стоянов)Днес нещата се развиват основно на пазарен принцип.Стефан Мавродиев: Излиза, че пазарната икономика води до много по-страшно монополизиране, отколкото преди. Културата се самопроизвежда, самосъздава, но аз говоря за друго. Не е възможно да се приложи някакъв модел от онова време сега, поради една проста причина – градовете се превърнаха в села, всичко се прехвърли в София. Когато ние завършвахме, идеята да попаднеш именно в средата, в която искаш, беше голяма. В нашия курс битката беше да останем заедно. Първата група, която проби тогава, беше тази на 4-ти курс, тогава се появи и този модел на групи. Климбо (Денчев), Мариана (Аламанчева), Жужа (Чакърова), отидоха в Добрич в края на 1963 г. На репертоара се гледаше много сериозно – имаше важни, качествени пиеси и паралелно се поставяха конюктурни неща. Но идеята да се прави качествен, сериозен театър, беше фанатична. Битката да ни изпратят в Пловдив заедно беше тежка. Отидохме чак в Карлово да играем на Тодор Живков режисирания от Методи „Кавказкият тебеширен кръг”. Коко Азарян вече беше в Пловдив и за да ни докара и нас там, беше подработил Кочо Гяуров – шеф на окръга, Дража Вълчева, но оставаше и бай Тошо да даде съгласие. Той хареса представлението и накара другарите от Градската управа да стоят прави, докато се запознаваше с нас! Беше много смешна среща. От управата му казват: „Другарю Живков, ние ще правим Карлово град за комунистически труд.” „За какъв труд? – пита той и се смее, за да ни разсмее нас. В резултат се случи нещо нечувано – от курса ни се създаде малка трупа от 18 човека, която замина за Пловдив и към която се присъединиха артисти и от театрите в други градове.Там, с малки изключения, успявахме да направим нещата така, както искахме – подчинени на голямата идея за театър. В Пловдив периодът ни беше много красив, защото всичко беше като в приказка. Такъв купон течеше, такава веселба, толкова много работа и такова истинско общуване с публиката! Времето беше много хубаво, но през 1968 г. историята с Прага ни попари. А вървеше един прекрасен процес. Както уж бяхме затворени, се занимавахме с най-хубавите неща, които съществуват. Още докато бях в трети курс, например, участвах в постановката на Коко Азарян на „В открито море” на Славомир Мрожек – на студентска декада. Замених в ролята на Малкия Тодор Колев, който отиде в Смолян. Тогава този чудесен полски автор – Мрожек, беше забранен, защото минаваше за абсурдист. Играхме го за първи път в България и се посрещна много добре. След години играхме за първи път и „Полиция” на Мрожек (1979-1980).Ситуацията на 60-те години беше много обнадеждаваща. Пълно беше с озон. Ако не бяха събитията в Чехия, нещата можеха да се развият по друг начин. Във Франция студентите се вълнуваха, 10 милиона стачкуваха, но понеже не следваше съветския модел, Де Гол се оттегли. А руснаците не се оттеглиха. Съветската схоластика се оказа непобедима дори за хора като Дубчак, които бяха комунисти, но съзнаваха, че така не бива да се прави. След 1968 г. и тук настана обрат. Политическата конюктура в културата е отвратителен феномен, защото в нея става дума за лични амбиции на отделни хора, които казват: „Дойде моето време! Сега ще ви кажа аз на вас!” И в театъра в Пловдив станаха едни забавни работи. Половината от нашата трупа отиде в Пазарджик, където направиха един чудесен театър. Поради различни забрани да работят в София, там поставяха Леон Даниел, Коко Азарян, Вили Цанков, Асен Шопов, Николай Поляков, който остана да работи в театъра.Говорим за парадоксите на системата – вкарват те в нещо, в което инициативата ти е потискана, защото не ти решаваш нещата, но когато имаш поле за изява – това е много важно за теб. Не става дума да играеш на парче, да правиш халтура, от която имаше нужда. Халтурата от едно време се нарича чалга днес, но днес тя е заляла българския културен живот. „Пазарната икономика” в културата изисква да правиш неща, с които до изкараш някой лев и това доведе до битпазар и да се прави само това, което „върви”.С Тодор Колев в телевизионния театър „Двамата веронци” (реж. Павел Павлов)Навремето се ядосвахме, че имаше различни проценти музика, които се пускаха по радиото и задължителна квота за българските творци. Излезе, че това е било правилната политика. И нашите, т. нар. свободомислещи български музиканти се развиха благодарение на политиката да се прави българска музика. Вчера си отиде и Борето Карадимчев, но извинете, неговата музика е на нивото на „Битълс”, колкото и те да са номер едно. „Бъндараците”, които станаха по-късно „Щурците”, нямаше къде да свирят. Ние – комсомолците във ВИТИЗ, бяхме направили горе клуб, в който ги канехме да свирят. Всички по „Раковски” спираха да ги слушат отдолу. Колкото и да са били под влияние на „Битълс”, музиката си беше тяхна – българска.В тази на пръв поглед стагнация имаше определящ момент, в който съпротивата беше в това, да намериш своя шанс за изява, да извадиш своята мисъл на показ така, че да ти повярват и като че ли можеш да направиш нещо и да промениш нещо. Сега, вече от погледа на годините, си мисля, че идеята да промениш света с изкуство и красота търпи тежък провал. Дано доживеем времето, в която тя ще се появи отново като вяра в хората.Според мен ролята на изкуството е да внася баланс.Стефан Мавродиев: Ние не говорим за утопичен рай, говорим за съвсем друго нещо. Разбира се, аз вярвам в този баланс – като гледам публиката в залата, си давам сметка, че ние, така или иначе, вършим тази работа. Въпросът е докога ще я вършим с успех.Oт 60-те години насам имате участие в 2-3 филма годишно, а от началото на 90-те до днес по около филм годишно. В същото време играете усилено и в театъра. Как се съвместяват две толкова различни изкуства, особено когато текат паралелно?Стефан Мавродиев: Въпреки че имаше някакви тъпи, схоластични схващания, че се разваля учебният процес, нашите учители ни разрешиха, ако ни викат за участия, да ходим. В края на първи курс Методи ни взе да участваме в телевизионен театър, който тогава се предаваше на живо. Не може да си представите какво шоу е! 40 човека в студио на БНТ, никой не смее да шукне, защото върви на живо, безумна ситуация. Участвал съм в последното такова, предавано на живо. Ламбо започна първи да се снима. Аз във втори курс също ходех вече на снимки.В театъра любопитството идва от голямото разнообразие на световната драматургия, представляваща световете на всеки отделен автор. Актьорът прави контакт между автора и публиката, така че светът на автора да стане част от живота на другите, да се получи един общ свят. Задачата е да преведеш тези светове до другите, но без да ги променяш. Много мразя като видя, че нещо е „по” еди кой си. Това е някаква хитрост да не се плащат авторски права, но винаги те набарват. Но това „по”, което обезсмисля това, за което говорим, на мен ми идва в повече и ми става досадно.Усещането, че на моите колеги и на мен ни се предлага да работим с текстове на Брехт, Чехов, Шекспир и т.н., е страхотно. Светът на всеки от тях не само е различен, но и формата му е друга, хвърлят те от единия на другия край. Това е в същността на нашата работа. Това е удоволствието. Това занимава ума ти непрекъснато. Нещата се редуват и от едно място попадаш на друго, все едно обикаляш света. Винаги съм казвал, че това е истинският ми живот. Може би според много хора това не е разумно, не е хубаво, но това е нещото, което те кара да поддържаш ритъма, дърпа ти мисълта и те държи във форма. Надявам се да пази от Алцхаймер!Във „Вятърът в тополите” (реж. Владимир Люцканов)Киното също те вкарва в нов свят с всеки сценарий. Никога не съм снимал голяма, сериозна роля, докато в същото време репетирам или играя в театъра нещо голямо и сериозно. По време на репетиции може да се е случвало да отида да снимам нещо в телевизията, например, но това е друго. Имам 10-15 филма, в които играя централни роли и там съм бил изцяло вътре. От снимки само съм ходел на представления, после обратно на снимки и така. Но нищо друго не съм репетирал междувременно, защото нещата не могат да се смесват по никой начин. А представлението го играеш въз основа на изградените неща вътре в тебе. То е като къща, която изграждаш с текста си; конструкция, по която се движиш всеки път, когато влизаш в представление. Вървиш стъпка по стъпка, докато изградиш всичко и след това го следваш всеки път. Знаеш си реакциите, знаеш къде какво ще направиш и какво се случва.Страдате ли от болката на много артисти, че не можете да избирате ролите си?Стефан Мавродиев: Въобще не ме интересува този въпрос, защото положението си е такова по принцип. Човек може да създава себе си и бъдещето си донякъде. За предпочитане е да участваш активно в така наречената си съдба със своята добронамереност и енергия. Тогава имаш оправдание, че си направил нещо. Не мога да се оплача от нищо в този смисъл. Знам, че човек не може да е всеяден и да играе всичко, защото просто няма да е удачен. И във филма и в представлението съотношението между отделните елементи е ключово – между хората, събитията, това съотношение, което вдъхва живот. Можеш да се пънеш колкото си искаш, но ще усетят, че не си на мястото си и си фалшив. А аз предпочитам да попадам на мястото си и затова полагам усилия. Когато съм режисирал, е било, защото съм попадал в безвремие – оказвал съм се извън плановете на околните. Или твърде много съм го искал. Много по-трудно е, защото поемаш цялата тежест на всичко, но е голямо удоволствие да успея да разкажа нещо, което ме вълнува, чрез моите колеги.Как се преодолява спрян филм като „Понеделник сутрин”?Стефан Мавродиев: Той беше много голям удар за своите автори. Аз, като актьор в него, се ядосвах, защото филмът беше хубав. Имам малко присъствие в него, но именно една от сцените, която искаха да махнат, беше с мое участие. Авторите обаче отказаха въобще да променят филма и да се съобразяват с мнението на ръководните кадри и той не видя бял свят. Но и днес мръсниците използват конюктурата за лични цели. Подобни случки са свързани с амбициите, завистта и злобата на определени хора. И затова ние сме страната на самопречещите си. Съжалявам, но е така. Това мислене изисква векове еволюция, за да бъде изтребено.В „Капан за мишки” (реж. Бина Харалампиева)Как могат да се противопоставят на това самопречене младите Ви колеги?Стефан Мавродиев: Много съм доволен от своите млади колеги. Те са много готини, чаровни, отворени, талантливи. Благодарение на тях не си усещам годините. Непрекъснато играем заедно и не се вторачваме в разликата във възрастта. Те са ми много близки приятели. Идеално си общуваме. Не ги уча на нищо специално, само непрекъснато си казваме различни неща, споделям какво съм разбрал от опита си.Във „Вятърът в тополите”, която от една страна е изпълнена с усмивки, а от друга – с тъга, играете ветеран от войната, който е малко поет.Стефан Мавродиев: А, поет! Луд си е. Човекът има тежка фобия от външния свят, получена в следствие на много преживяно. А това състояние е доста разпространено – човек се затваря в себе си и ето, виждате като показват по новините, като случая в Лясковец и прочее. „Вятърът в тополите” е нашумяла по света френска пиеса, известна със своите качества. Наличният актьорски състав – Марин Янев, Досьо Досев и аз, отговаря и това я направи възможна за реализация. Можеш да се постави и с 40-годишни, но няма да е същото просто.Марин Янев, Деян Ангелов, Малин Кръстев и Стефан Мавродиев в „Дванайсета нощ” (реж. Крикор Азарян)Когато подхождате към роля, търсите ли допирни точки до Вас?Стефан Мавродиев: Само така правя. Сега играя в „Младежкия театър” в „Летище”, „Господин Балкански”, „Страхотни момчета”, „Любов и пари”, „Деца на света” и „Вятърът в тополите”. Навремето съм играл в тричасови представления, в които съм на сцената през цялото време и това е много тежко. В мюзикъла „Страхотни момчета”, например, който е 3 часа и 20 минути, играя негър. Половин час ме гримират, половин час се къпя след това. След тежки представления, само ако съм тежко болен, съм изтощен. Иначе всички щракаме с пръсти и си отдъхваме. За жалост, предишните ми представления са известни на предишните поколения.Имате ли желание да реализирате подобен проект като „Йестърдей”, който Ви е отнел две години?Стефан Мавродиев: Чак две години не беше, само намирането на парите ми отне много време. Едно лято, докато всички бяха във ваканция, аз търсех финансиране с помощник директора. Събрахме 50 000 лв., които ни бяха необходими за цялата техника – звук, осветление и т.н., защото искахме всичко да е на живо. А те да вземат да ни откраднат микрофоните половин час преди първото представление! Но после, когато ни подпалиха и сцената и театърът изгоря, това вече беше върхът. Слава богу, че озвучителната техника оцеля. Имаше много интереси към това място и желание да го превърнат в нещо по-печелившо. На „Йестърдей” в този смисъл не му провървя. Моят текст е измислица, макар че е написана върху истински случки. Но тук не става дума за автобиография. Иначе аз винаги се ангажирам силно с това, което правя.През 2007 г. направих „Вуйчо Ваньо” в Младежкия и той се игра 4 години. Получи се страхотно представление. Един голям баровец ни даде 15 000 лв., благодарение на които имахме страхотна сценография, костюми и музика, и успяхме да покрием всички разходи по организирането на представлението.В “Мера според мера” (реж. Георги Дюлгеров)Отново искам да поставя нещо, но много ме е яд, че авторът ми забрани да работя по пиесата му. Става дума за Едуард Олби и неговата „Лолита”. Дори Явор Гърдев, който постави неговата пиеса „Козата или коя е Силвия”, му се обади да се опита да го убеди, а той му казва: „Нямам време да разговарям. Отивам при Обама сега. Нямам време да идвам в България.” Сякаш сме го канили на репетиции. Тази пиеса е играна само веднъж, през 1978 г. в Ню Йорк, с Доналд Съдърланд в главната роля. Знаете ли защо повече не е поставяна? Според мен, Набоков и наследниците му са имали търкания с Олби по отношение на авторските права. А неговата драматургия по романа е чудесна, според мен е по-интересна от филмовия сценарий! Той е страхотен драматург. Но на пета репетиция ни казаха да спираме, защото правата няма да ни се дадат.В „Лов на дребни хищници” (Цветодар Марков)Как се разделя човек с една пиеса, когато изиграе последното й представление?Стефан Мавродиев: Взима си шапката и си заминава! Това е по-лесно, защото раздялата е в реда на нещата. Въпросът е как се среща с ролята си в началото. Нашата работа е много проста, от моята гледна точка. Аз разказвам за нещо чрез себе си. Написаният текстът – драматургията – оформя постройката. Той просто трябва да мине през теб. Трудно е, ако не си сам на сцената, защото трябва да се напасвате с другите. Но когато постройката е готова – отиваш, влизаш в обстановката и си съответно този, който трябва да си в пиесата.ВизиткаСтефан Мавродиев-Маврото е роден е на 29.12.1943 г. във Варна в семейството на учител и актьор във Варненския театър и оперна певица от Варненската опера. Когато е на седем години, го записват в театралната школа към Пионерския дом във Варна. Като дете участва в детски роли в театъра в родния си град. Завършва ВИТИЗ през 1967 г. в класа на Методи Андонов. Оттогава насам играе както в театъра, така и в киното и в телевизионния театър. Първата сцена, на която стъпва след дипломирането си, е тази на Пловдивския театър. След това три години е в актьорския състав на Сатиричния театър. През 1972 г. Младен Киселов го кани в Младежкия театър, където актьорът продължава да е част от трупата и до днес. Освен това е играл в постановки в Театър 199, в Народния театър и е гостувал многократно в постановки в различни извънстолични театри. Изявява се и като театрален режисьор. Има издадени шест стихосбирки (сред които „Стихове”, „Жена”, „Животът тази продънена каца”, „Харакири или безобразията на декадентството”). Носител е на награди, по-скорошните сред които са „Аскеер” 2012 за поддържаща мъжка роля в „Любов и пари” от Денис Кели и „Икар” 2014 за изключителен принос в областта на българския театър.В цифриРолите на Стефан Мавродиев в театъра са над 100. Сред постановките, в които участва, са „Приказка за калпаците” от Панчо Панчев (реж. Слави Шкаров), „Уестсайдска история” от Артър Лоренц и Ленард Бърнстайн (реж. Крикор Азарян), „Кавказкият тебеширен кръг” от Бертолд Брехт (реж. Методи Андонов – дипломен спектакъл в НАТФИЗ на класа, в който е Ст. Мавродиев, както и по-късно на сцената на Сатиричния театър), „Пътеки” от Николай Хайотв (реж. Крикор Азарян), „Ситуация” от Виктор Розов (реж. Младен Киселов), „Мъжът си е мъж” от Бертолд Брехт (реж. Младен Киселов), „Чайка” от А. П. Чехов (реж. Младен Киселов), „Дундо Марое” от Марин Държич (реж. Мирослав Белович), „Менехмовците” от Плавт (реж. Гриша Островски), „И утре ще си хубава” от Валентин Пламенов (реж. Гриша Островски), „Дванайсета нощ” от У. Шекспир (реж. Лиляна Тодорова), „Архангелите не играят флипер” от Дарио Фо (реж. Андрей Аврамов), „Параграф 22” от Дж. Хелър (реж. Андрей Аврамов), „Грешката е вярна” от Дарио Фо (реж. Андрей Аврамов), „Магия 82” от Боян Папазов (реж. Андрей Аврамов), „Отвъд миражите” от Драгомир Асенов (реж. Николина Томанова), „Юни, началото на лятото” от Ю. Еглис (реж. Малден Киселов), „Дванайсета нощ” от У. Шекспир (реж. Андрей Аврамов), „Криминале” от Ч. Буковски (реж. Бойко Илиев), „След репетицията” от И. Бергман (реж. Бойко Илиев), „Нора” от Х. Ибсен (реж. Бойко Илиев), „Да убиеш премиер” от Емил Андреев (реж. Светослав Гагов), „Дванайсета нощ” от У. Шекспир (реж. Крикор Азарян), „Оркестър Титаник” от Христо Бойчев (реж. Пламен Панев), „Столовете” от Йожен Юнеско (реж. Николай Георгиев), „Кълбовидна мълния” от Иван Радоев (реж. Иван Росенов) и др. Сред детските постановки с негово участие са „Кухнята” (реж. Николай Люцканов), „Зайко всезнайко” (реж. Лиляна Тодорова), „Загадъчният акробат” (реж. Лиляна Тодорова), „Страшни смешки, смешни страшки за герои с опашки” от Недялко Йорданов (реж. Лиляна Тодорова) и др. В момента на сцената на Младежкия театър играе в „Летище” от Тена Щивичич (реж. Владимир Люцканов), „Господин Балкански” Георги Данаилов (реж. Бина Харалампиева), „Деца на света” от Стефан Цанев (реж. Красимир Спасов), „Страхотни момчета” от Дейвид Язбек и Терънс Макноли (реж. Владимир Люцканов”, „Любов и пари” от Денис Кели (реж. Петър Кауков), и „Вятърът в тополите” от Жерал Сиблера (реж. Владимир Люцканов), както и в „Търси се стар клоун” от Матей Вишняк (реж. Ивайло Христов) в НТ „Иван Вазов”. Актьорът дебютира като режисьор на сцената на Младежкия театър през 1991 г. с „Полицаи” от Славомир Мрожек. Следват „Емигранти” отново от Славомир Мрожек, „Вуйчо Ваньо” А.П.Чехов. В Благоевград поставя „Великденско вино” от Константин Илиев, а в Перник – „Кучета” от Николай Хайтов и „Главанаци” от Боян Папазов. Режисира и в театъра в Пловдив. Стефан Мавродиев е автор на либретото на мюзикъла „Йестърдей” (реж. Андрей Аврамов). В киното ролите му са над 60. Сред тях са „Птици и хрътки” (1966), „Случаят Пенлеве” (1968) и „Щурец в ухото” (1976, реж. Георги Стоянов), „Козият рог”(1972, реж. Методи Андонов), „Изпит” (1971) и „Мера според мера” (1981, реж. Георги Дюлгеров), „Последният ерген” (1974, реж. Владимир Янчев), „24 часа дъжд” (1982, реж. Владислав Икономов), „Среща на силите” (1982, реж. Владислав Икономов), „Последни желания” (1983, реж. Рангел Вълчанов), „Зелените поля” (1984, реж. Пламен Масларов), „Опасен чар” (1984, реж. Иван Андонов), „Не знам, не чух, не видях” (1984) и „Петък вечер” (1987, реж. Людмил Кирков), „Денят на владетелите” (1986, реж. Владислав Икономов), „Чичо Кръстник” (1988, реж. Стефан Димитров), „Понеделник сутрин” (1988, реж. Ирина Акташева и Христо Писков), „Фокстрот” (1986) и „Зона В2” (1989, реж. Чавдар Гагов), „Търкалящи се камъни” (1995, реж. Иван Черкелов), „Лист отбрулен” (2002) и „Единствената любовна история, която Хемингуей не описа” (2008, реж. Светослав Овчаров), „Маймуни през зимата” (2006, реж. Милена Андонова), „Зад кадър” (2010, реж. Светослав Овчаров), „Лов на дребни хищници” (2010, реж. Цветодар Марков) и др. Участвал е и в телевизионни сериали като ”Чичовци” (реж. П. Павлов), „Селцето” (реж. Иван Терзиев), „Константин Философ” (реж. Г. Стоянов) и др.С Мая Бабурска в „Любов и пари” (реж. Петър Кауков)ТалантСпоред Стефан Мавродиев хората се впечатляват повече от определени неща, а от други – по-малко. „Затова говорим за различни способности, които някои наричат и таланти. Аз, например, никога не съм можел да рисувам. Ръцете ми са много корави, твърди, не могат да се огъват. Тази тема е много лична – колкото милиарда жители има, толкова и милиарда предпочитания има.” Очевидно актьорът има предпочитание към друго изкуство – писането, и е споделял в интервюта, че за него писането е потребност. В края на 60-те години актьорът изживява криза и период на доброволна самоизолация, която го подтиква да хване химикалката и да се опита да разтовари сам себе си, да излее на листа всичко онова, което му тежи и няма разрешение. Първата си поетична книга обаче издава години по-късно, когато неговият приятел – варненският поет Валери Станков, го насърчава, че стиховете му са добри.За роля – винаги готов!Стефан Мавродиев неведнъж е споделял, че в театъра никога не е отказвал роли, въпреки че не всички са му били по сърце. Чувството за дълг и разбирането му, че театърът е по-важен от личните му предпочитания обаче са надделявали винаги и той се е стремял да намери някаква близост с героя, който не му е по сърце, за да съумее да го изиграе в представленията без да отбива номера. В киното обаче се е случвало и да не приеме участие, макар винаги да е бил дипломатичен и да е намирал начин „да се оправдае” със заетостта си в театъра.интервюто със Стефан Мавродиев подготви Лора ТрайковаРубриката е реализирана с приятелската подкрепа на Съюза на артистите в България ... още »