От Унифранс разпространиха информация за приходите на френските заглавия през 2014 г. 120,2 млн. зрители са донесли 685, 2 млн. евро. За втори път през последните 20 години френските филми надхвърлят границата от 100 млн. зрители извън Франция.
Хит е „Люси” на Люк Бесон, който се е харесал на 56 млн. души, но освен него още 14 заглавия са привлекли по над 1 млн. души в кината. Петте най-гледани заглавия през 2014-а се равняват на 69,1% от публиката.
КИНО-ОБЗОР: бокс офис хитовете и разочарованията на 2014-та година по света и у нас 12.01.2015, 12:24 | синефиш.бг
През дванадесетте месеца на изминалата 2014-та година мащабните триизмерни продукции отново доминираха както в българския, така и в международния бокс офис. 3D-епосът на Майкъл Бей “Трансформърс: Ера на изтребление” регистрира приходи от над един милиард долара и това го превърна в най-големия световен хит на календарната 2014-та година. От своя страна режисирания от Питър Джаксън “Хобит: Битката на петте армии” разтърси родния бокс офис и с приходите си от над два милиона лева филма оглави класацията на най-успешните продукции в България за изминалата година.
По отношение на зрителските предпочитания 2014-та не се различаваше особено от предходните години. Най-големите бокс офис хитове отново бяха заглавия, които или принадлежат към популярни сред масовата публика поредици или са базирани на вече съществуващи материали (комикси, романи, игри).
Но изминалата година предложи и няколко неочаквани изненади. Оригиналната сай-фай лента на Люк Бесон “Люси” надмина всички предварителни очаквания и въпреки липсата на по-скъпи триизмерни прожекции тя се нареди сред най-големите хитове както в българския, така и в международния бокс офис.
“Люси” бе свален от родните киноекрани с общи приходи от 1 531 630 лева, а освен него границата от един милион лева надминаха и няколко други заглавия от 2014-та година. Ето ги и тях:
“Ной” - 1 707 884 лева “Трансформърс: Ера на изтребление” – 1 097 405 лева “Костенурките нинджа 3D” – 1 014 183 лева “Дракула: Неразказан” – 1 221 063 лева “Как да си дресираш дракон 2” – 1 159 510 лева “Рио 2” – 1 125 435 лева “Хобит: Битката на петте армии” – 2 021 425 лева (филмът все още се върти по кината) “Изход: Богове и Царе” - 1 008 183 лева “Пингвините от Мадагаскар” - 1 276 768 лева “Херкулес 3D” – 1 227 995 лева
За разлика от Съединените щати, триизмерното кино в България продължава да се радва на огромна популярност. Смятаната за рекордна допреди пет години , граница от един милион лева е вече очаквано постижение за почти всеки голям и силно рекламиран триизмерен филмов проект (независимо дали е игрален или анимационен).
Но въпреки доминацията на 3D-киното през изминалата 2014-та година по екраните се завъртяха няколко нетриизмерни заглавия, които успяха да удържат на силната конкуренция и надминаха всички предварителни прогнози. Сред тези заглавия се открояват приключенския “Лабиринтът: Невъзможно бягство” (631 878 лева), българския “Живи легенди” (661 810 лева), комедията “Нека сме ченгета” (536 783 лева), екшън-трилъра “Закрилникът” (403 420 лева) и вече споменатите “Люси” и “Дракула: Неразказан”.
Както всяка година, така и през 2014-та, по киноекраните в България имаше и заглавия, които не привлякоха вниманието на по-широк кръг от хора и в крайна сметка разочароваха с представянето си в родния бокс офис. Пример за това е силно дискутирания драматичен трилър на Дейвид Финчър “Не казвай сбогом”. Въпреки успеха си в САЩ, множеството дискусии в интернет, стабилната реклама и популярния литературен първоизточник, спечели в България едва 189 291 лева.
Все пак повечето студийни игрални и анимационни продукции, които минаха по българските екрани през 2014-та година, регистрираха ако не огромни, то напълно задоволителни финансови постъпления.
В световен мащаб ситуацията по отношение на бокс офиса не се различаваше особено от тази в България. Един филм успя да натрупа приходи от над един милиард долара (вече споменатия “Трансформърс: Ера на изтребление”). За сравнение през 2012-та година границата от един милиард долара беше премината от цели четири заглавия – “Отмъстителите 3D”, “007 Координати: Скайфол”, “Черният рицар: Възраждане” и “Хобит: Неочаквано пътешествие”.
Любопитно е да се отбележи, че в международния топ 10 на 2014-та година, само три от заглавията не са част от вече изградени и успешни поредици – а именно “Пазители на Галактиката", “Господарка на злото“ и “Интерстелар”.
Със световните си приходи от над 3 милиарда долара 20th Century Fox се превърна в най-печелившото холивудско студио на 2014-та година, а успехите на комиксовите екшъни “Завръщането на първия отмъстител“ и “Пазители на Галактиката“ утвърдиха Марвел като една от най-влиятелните и доходоносни филмови компании в момента.
По отношение на анимационното кино 2014-та година ще бъде запомнена най-вече с успехите на “Героичната шесторка“ (408 959 000 долара), “Рио 2” (500 188 435 долара) и “LEGO: Филмът” (468 760 692 долара). С приходите си от малко над 600 милиона долара “Как да си дресираш дракон 2” се превърна в най-касовата анимация на 2014-та година, но въпреки това от DreamWorks Animation признаха, че очакванията са били за по-големи финансови постъпления (ситуацията доведе и до уволнения в студиото).
Филмовите екранизации на известни романи също бяха сред най-гледаните и дискутирани филми на 2014-та година. “Не казвай сбогом” донесе на създателите си приходи в световен мащаб от близо 400 милиона долара, а “Игрите на глада: Сойка-присмехулка - част I“ продължава да се върти по кината и до момента е натрупал 701 125 000 долара.
През 2013-та година няколко сериозни бокс офис провала белязаха Холивуд, но за щастие на студията през 2014-та бокс офис разочарованията не бяха филми с бюджети от над 150 милиона долара (какъвто бе случаят с “РПУ Оня свят”, “Самотният рейнджър” и “47 ронини”)
“Легендата за Херкулес“ не успя да привлече зрителското внимание и въпреки по-скъпите триизмерни прожекции филма на Рени Харлин спечели едва 62 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от над 100 милиона.
През 2014-та година 62 заглавия натрупаха приходи в световен мащаб от над 100 милиона долара (за сравнение през 2013-та година общо 67 продукции достигнаха тази граница).
Сред независимите хитове на изминалата година се открояват “Гранд Хотел Будапеща” (174 600 318 долара), “Адмиралът” (112 156 811 долара), “Крадци на ядки” (113 307 962 долара) и нискобюджетната лента на Джон Фавро “Майстор-готвач“ (45 967 935 долара).
Като цяло тенденцията по отношение на комерсиалното кино не се промени през изминалата година. Най-големите хитове отново бяха силно рекламираните продължения и фантастично-приключенски екшъни, а анимационния жанр (подкрепен от 3D-формата) продължи да привлича голям брой зрители както в България, така и в останалата част от света.
В крайна сметка може да се каже, че съдейки по предстоящите кино заглавия (и разбира се зрителските предпочитания) бокс офиса през 2015-та година няма да се различава особено от този през изминалата година.
През пролетта на тази година беше съобщено, че Скарлет Йохансон ще изиграе главната роля в екшъна на продуцент-режисьора Люк Бесон “Луси”. Снимките на филма започнаха пред няколко дни в Тайван, а към актьорския състав се присъедини и носителя на “Оскар” Морган Фрийман. От студиото Юнивърсъл Пикчърс описват “Луси” като “фантастичен екшън с елементи на черна комедия”, чието действие се развива в няколко държави по света.
Скарлет Йохансон се превъплъщава в образа на младата Луси, която след като бива инжектирана със секретен експериментален наркотик се сдобива със супер сили позволяващи й да мести обекти, да чете мислите на хората и да не чувства никаква болка.
Работата по “Луси” протича в момента в Тайван и именно оттам идват първите неофициални снимки от снимачната площадка на които може да бъде видяна звездата на филма Скарлет Йохансон. Любопитно е да се отбележи, че за режисьора Люк Бесон това не е първа екшън-продукция в която жена изпълнява главната роля (именно Бесон бе една от основните движещи сили зад филмите “Никита“, “Жана Д’Арк“ и “Колумбиана“).
За заснемането на “Луси” Бесон разполага с бюджет от около 40 милиона долара, а след Тайван снимачния екип ще се премести в Съединените щати.
Бесон: “Скарлет е все още млада, но има доста опит с екшън-филмите. Винаги съм искал да работя с нея и когато започнах да подготвям “Луси” веднага си я представих в тази роля. Смятам, че този персонаж комбинира всичко, което хората харесват в Скарлет и знам, че публиката ще се забавлява много когато филма тръгне по кината.”
Освен вече споменатите Скарлет Йохансон и Морган Фрийман във филма участват още актьорите Мин-Сик Чой (“Старо момче”) и Клеър Тран, за която това е първи голям студиен проект. Продуцентските задължения са поети от Люк Бесон и Кристоф Ламбер (“Смъртоносна битка”), а снимките се очакват да приключат до края на месец ноември.
Световната премиера на “Луси” ще се състои през 2014-та година. От студиото Юнивърсъл Пикчърс все още не са определили точната дата.