През последните 3-4 десетилетия киното доказа неизчерпаемите си възможности да изцежда докрай теми и сюжети, които вълнуват публиката и са се превърнали в неизчерпаем източник на вдъхновение и гаранция касов успех. Затова читателите и кинофеновете не бива да се изненадват, ако открият в специализираните източници внушителен списък от заглавия, които включват фамилното име „Франкенщайн“.
„Виктор Франкенщайн“ – е нов и свеж поглед към романа, плод на закачка и облог между скучаещи аристократи, написан през 1818 от 19-годишната Мери Шели.
Режисьорът Пол Мак Гигън се е нагърбил с тежката задача, да хвърли нов поглед към изключително популярния литературен първоизточник, екранизиран многократно и утвърдил своите култови класици в киното. Заедно със сценариста Макс Ландис, той смесва успешно три истории и избягва умело сянката на сравненията с предишните реализации.
Скелетът на научно-фантастичния хорър е запазен, но към него са добавени елементи от „Парижката Света Богородица“ и франчайза на Гай Ричи - „Шерлок Холмс“. Интригата е усложнена с въвеждането на нови персонажи, които отсъстват от романа, но допринасят за колоритното и многопластово повествование.
Основната сюжетна линия се гради върху връзката „майстор и чирак“ между недоучилия студент по медицина, Виктор Франкенщайн (Джеймс Макавой) и неговото протеже, ученик и съратник Игор (Данел Радклиф).
Опростено, сценарната схема представя първия като фанатизиран, нарцистичен и вдъхновен гений („Новият Прометей“ според класическото определение), а втория като трезвомислещ, здраво стъпил на земята прагматик и лоялен сътрудник. Конфликтите им са напрегнати диалози и разсъждения върху (био)етиката, (не)ограничените възможности на науката и житейските приоритети. Дуетът се занимава с научни експерименти, които са дръзко предизвикателство към законите – природни и социални.
Дейностите в секретната лаборатория на Виктор привличат вниманието на детектива Търпин от Скотланд Ярд (Андрю Скот), който не крие католическата си привързаност към съществуващия ред и ненавистта си към тези, които го нарушават. На фона на тези мъжки персонажи се появява красавицата Лорелай (Джесика Браун Финдли), която е обект на чувствата на Игор.
Авторите насочват вниманието си към динамиката на взаимоотношенията между главните герои и поставят на заден план традиционното човекоподобно чудовище, плод на научните достижения, превърнало се в символ на идеята на Мери Шели. Филмът доставя истинско визуално наслаждение с пресъздаването на атмосферата на Лондон от началото на 19 век. Много ситуации предлагат приятелски намигвания към познати филмови произведения и черен (бързосъсирващ се хумор), граничещ с цинизъм.
С размаха и свободата на творческото си вдъхновение и реализация „Виктор Франкенщайн“ заема жанрово място между хорър, съспенс, черна комедия и научна фантастика.
Продукцията е блестяща илюстрация за постмодернистичните тенденции на филмовата адаптация в началото на 21-ви век. Като приема гледната точка на Игор (персонаж, който отсъства от текста на Мери Шели), авторите предлагат динамичен разказ с добре поддържан ритъм и великолепен актьорски състав, който несъмнено ще събуди мисли за морала, скрупулите и отговорностите на властимеющите в съвременното общество.
Като актьор това е добро упражнение, защото мозъкът ви е зает през цялото време. Като по-млад, бях доста по-скромен, отколкото е необходимо за един актьор. Трябваше да се науча на себеуважение и положително мислене за мен самия. И това, мисля, че добро за мен, защото ако не го бях направил, сега едва ли щях да съм постигнал това, което имам. Като цяло съм среден тип пияч. Измине ли месецът, си давам сметка, че всяка вечер съм пил – не много, но не и малко. Обикновено казвам, че не пуша, но пуша. Повечето актьори сме така.”
„Франкенщайн винаги е бил просто един луд учен със странна прическа – казва режисьорът. – Той няма предистория. И затова ние решихме да му създаден такава и да я разкажем в нашия филм. Като цяло хората се отнасят с голямо уважение към книгата, но – не знам дали сте я чели, – за мен тя е скучна колкото си иска. Така че, предупреждавам ви от сега:
„Ако книгата ви харесва, моят филм въобще няма да ви се понрави.”
Във филма участват Джеймс Макавой като Франкенщайн и Даниъл Радклиф като неговия най-доверен и близък последовател.
Джеймс Макавой е в ролята на едноименния герой, който не се поколебава да престъпи етиката, докато се опитва да открие по какъв начин може да надхитри смъртта.
Даниъл Радклиф, пък, е в ролята на Игор – неговият приятел, асистент и студент по медицина, който в началото подкрепя всичките лудешки експерименти на Франкенщайн, но после започва да се съмнява в удачността им.
Филмът на режисьора Пол Макгигън по сценарий на Макс Ландис, се концентрира върху отношенията между тях двамата и пита дали ученият успява да даде надежда на хората с откритията си или просто създава чудовища.
През есенния сезон на 2015-та година по кината в целия свят ще тръгне дълго подготвяната от 20th Century Fox филмова адаптация на популярния роман “Франкенщайн”. Двете главни роли във високобюджетната продукция са поверени на звездата от поредицата “Хари Потър” Даниел Радклиф и познатия от “Х-Мен: Първа Вълна” Джеймс Макавой.
Снимачният период приключи на 20-ти март, тази година, като по-голямата част от снимките протекоха в небеизвестните британски филмови студия “Longcross” и “Twickenham”. Новият “Франкенщайн” ще се различава от предишните екранизации на романа по това, че историята ще бъде разказана от гледната точка на Гърбушко – довереният помощник на ексцентричния учен Виктор Вон Франкенщайн. В ролята на Гърбушко (познат още като Игор) ще видим Даниел Радклиф, а Джеймс Макавой се превъплъщава в образа на Виктор Франкенщайн.
В края на 2013-та година сценариста на “Франкенщайн” Макс Ландис (“Хроники”) описа проекта като “забавен, страшен, тъжен и трогателен филм”, а сега Даниел Радклиф разкри по-детайлна информация за историята и персонажите.
Ето какво заяви 25-годишния актьор докато рекламираше новия си филм “Рога”:
“Бих описал нашата версия на “Франкенщайн” не като хорър-филм, а като приключенски филм с хорър-елементи, който отдава почит на всички предишни екранизации на тази история. Наскоро успях да видя ранна версия на филма и беше доста вълнуващо. Зрителите ще станат свидетели на нещо много динамично и вълнуващо.
Смятам, че това, което отличава нашата версия от останалите е връзката между моя герой Игор и Виктор Франкенщайн. Те са съвсем различни, но имат нужда един от друг. В началото Виктор спасява Игор от неговия ужасен живот и му дава шанс да започне наново. Но има определени моменти, които поставят на изпитание лоялността на Игор. На практика става дума за приятелство и отношения, които еволюират на фона на странни експерименти.”
На въпроса дали ще видим на екран известното чудовище на Франкенщайн, Радклиф отговори:
“В нашия филм чудовището се появява в самия край. Историята е за това как се стига до идеята за създаването на това същество. Има много екшън-моменти, има хумор и има хорър-елементи. Не мисля, че досега и бил правен такъв филм за Франкенщайн. И определено има значителни разлики между романа и филма, който ние заснехме.
Имах проблеми с продуцентите когато казах това за първи път, но ще го кажа пак: “Ако харесвате романа и искате стриктно придържане към написаното, тогава ще намразите нашия филм”. Но ако хората са подготвени за нещо по-различно и нетрадиционно мисля, че те ще се забавляват.”
Режисьор на новия “Франкенщайн” е англичанина Пол Макгуигън, който е най-известен с работата си по криминалния трилър от 2006-та година “Късметът на Слевин”.
Освен вече споменатите Даниел Радклиф и Джеймс Макавой във филма участват още Андрю Скот (“Спасяването на редник Райън”), Джесика Браун Финдли (“Имението Даунтън”) и Даниъл Мейс (“Приключенията на Тинтин”).
“Франкенщайн” тръгва по световните киноекрани от 2-ри октомври, 2015-та година.