Невероятно е от време навреме да си припомняме кое точно му е вълшебното на киното, а именно - да разказва истории в образи. Колкото и новите технологии да залагат на ефектното изложение, по-старомодните от нас, на които то все не е достатъчно, ни става радостно когато на екрана се появи герой, облечен с история.
На такива мисли ме наведе прекрасната 3D анимация на Хенри Селик „Коралайн и тайната на огледалото”. Режисьорът ни спечели още през 1993 г. с „Кошмари преди Коледа”, чийто сценарист е Тим Бъртън. Именно на него прилича почеркът на Селик през 100-те цветни анимационни минути на екрана. За основа е използвана едноименната книга на Нийл Геймън, като почти през цялото време Селик плътно се придържа към литературния текст.
Самата история не е нещо грабващо, но в „нарисуваната” покадрова анимация тава не е и най-важното. Още от първите разшиващи минути прави впечатление отношението на авторите към детайла. Нещо, което отдавна харесваме у Бъртън, а вече можем да признаем, че и Хенри е наистина добър в украшенията.
Начинът, по който се изразяват Коралайн, Уайби, мис Спинс и мис Форсибъл, както и четиримата родители е толкова подробен и говорещ, че те кара да се замислиш как в игрален филм тази визия няма да ти направи подобно впечатление. Всеки предмет, дреха, човешки и животински образ имат своята пълна характеристика. „Коралайн и тайната на огледалото” всъщност въобще не е детски филм. Той съдържа много възрастни проблеми и разкрива протичащите от тях детски производни такива.
Хенри Селик създава модерна и динамична анимация, която на моменти е мистична и плашеща. Освен детайлната визия, ще „забележите” и саундтрака на Брюно Куле, създал музиката на „За любовта” (2001), „Хористите” (2004), „Улжан” (2007) и др. Песните и мелодиите са идеално ушити за действията и мислите на Коралайн, нейните приятели и неприятели. Като е избегнат инфантилния нюанс, характерен за повечето анимационни филми.
Та, горещо препоръчвам на порасналите, вместо да изберат постна история „за големи”, да преживеят с деца или без деца този изключително добре направен филм в любим прохладен киносалон.
Странна анимация по странния Геймън. Англичанинът е писател, който се харесва на мнозина, и същевременно не допада на още толкова именно заради твърде богатото си въображение и понякога прекомерно особени светове и картини, които описва. Което обаче съвсем не пречи периодично творбите му да се прехвърлят на големия и малък екран, или пък театрална сцена. Отделно от това, самият той охотно се захваща и с писане на сценарии, и в тази насока му дължим най-малкото последния "Беулф".
Не мога да отрека, че след повече от успешния "Звезден прах" от преди около две години, доста горещо приет както от зрителите, така и от критиката, очаквах с известно нетърпение следващия екранен експеримент - още повече, че за пръв път фантазиите на Нийл Геймън се предават с помощта на анимация. Наистина, самият той няма пряко участие, но за сметка на това сценаристът и режисьор Хенри Селик и неговият екип от аниматори са свършили великолепна работа. Последният всъщност, въпреки че няма особено богата биография, не е напълно непознато име за любителите на широкоекранната анимация, които вероятно си спомнят режисьорската му работа в класическия "Кошмари преди Коледа" на легендарния Тим Бъртън.
Историята на "Коралайн" сама по себе си е едновременно обичайна и необичайна, както за деца, така и за възрастни, което със сигурност би я направило привлекателно екранно приключение. Единадесетгодишната главна героиня, чието име носят и новелата и филма, се премества в нов щат, в ново градче, а целият този трамвиращ процес завършва с онова, което обикновено се случва - оказва се лишена внимание. Особено от страна на родителите, заети с установяване на новото място. Което, естествено, я подтиква да разузнае обстановката в околовръст. Новият квартал, разбира се, се оказва малко странен, доста скучен, но всичко това се променя в момента, в който Коралайн се натъква на входа към паралелен свят. Измерение, в което поне на пръв поглед всички са настроени по-дружелюбно, макар че фактът, че приличат повече на парцалени кукли с копчета вместо очи ги кара да изглеждат малко страховито. А както се оказва, последното не е толкова повърхностно, и този друг свят наистина следва свои по-различни правила, от които на места откровено могат да те побият тръпки.
Да, наистина, "Коралайн" може би бегло напомня "Алиса", но за разлика от логическия експеримент на Луис Керъл историята тук е абсолютно смислена, колкото и Геймън понякога да е на свой ред неразгадаем. Всъщност някои от мотивите и паралелите са доста натрапчиво осезаеми, и макар и филмът да е най-вече приказно забавление, човек има върху какво да се замисли.
Анимацията, както стана дума, е наистина изпипана до последния детайл, въпреки странната цялостна визия, а изборът на Селик определено се доказва като повече от удачен в по-страшните моменти. Не мога да пропусна и доста доброто музикално оформление, което допълнително обогатява атмосферата на цялата продукция.
И като цяло, след няколко сякаш не толкова успешни пълнометражни анимации напоследък, "Коралайн" е не просто глътка свеж въздух за техните почитатели, но и филм, който определено си заслужава да се види. А за любителите на Геймън специално, естествено, е напълно задължителен.
Сюжет: „Коралайн и тайната на огледалото 3D” е изумително, единствено по рода си 3D зрелище – стилно и визуално зашеметяващо приключение във фантастичен свят. Анимацията за малки и големи ще грабне всички фенове на „Кошмари преди Коледа” (от режисьора на „Коралайн”). Малката Коралайн е отегчена: родителите й са вечно заети, а новият й дом не е особено интересен. Разбира се, това е преди да открие тайна вратичка, която води към алтернативна вселена, където всичко в живота й е почти същото…Но много, много по-хубаво. За съжаление, съвсем скоро прекрасният нов свят на Коралайн се оказва прекалено опасен и момичето трябва да намери начин да се върне у дома и да спаси семейството си. ... още »
„Madea Goes to Jail” заслужено се озова на върха на класацията с $41.2 милиона, $20 236 от екран. „Madea Goes to Jail” замени „Madea's Family Reunion” и стана най-печелившият дебют на филм с Пери. Вторият излезе на бял свят преди три години и прибра $30 милиона долара ($13,688 от екран). Последните два филма на Пери бяха разочарования, но Мадеа го върна в играта. „Madea Goes to Jail” спечели повече пари за един уикенд, отколкото „The Family That Preys” за всичките си прожекции миналата година ($37.1 милиона).
Впечатляващият успех на екшън-трилъра с Лиам Нийсън „Твърде лично” продължава и тази седмица – има спад от 40% и $11.4 милиона приходи. Общата печалба на продукцията възлиза на $95.1 милиона.
Семейният филм „Coraline” зае трето място и се радва на $11 милиона. Заглавието има продадени билети за $53.4 милиона до момента.
Четвъртото място принадлежи на „Той не си пада по теб”, който отбеляза спад от 56% и привлече $8.5 милиона. Общата печалба е $70.1 милиона, като все още е възможно крайната сума да надвиши $100 милиона.
Петото място е за наградения вчера с 8 награди „Оскар” (включително за най-добър филм, режисьор и адаптиран сценарий) „Беднякът милионер”, чийто доход се увеличи с 10% в сравнение с предния уикенд, когато събра $8 милиона. Филмът на Дани Бойл спечели $98 милиона за почти четири месеца.
На шесто място е шампионът от миналата седмица „Петък 13-ти”, който събра с 80% по-малко - $7.8 милиона. Големият спад е логичен, тъй като феновете на жанра напълниха кината още в първата седмица. Въпреки това, с този резултат „Петък 13-ти” попада в топ 10 на най-големите спадове за втора седмица в историята. Приходите вече са $55 милиона. Очаква се лентата да приключи кино изявите си с около $65-70 милиона.
Вторият филм по женски роман тази седмица е на седмо място. „Тайните на Беки Б.” получи $7 милиона и вече има общо $27.6 милиона. Със спад от 53%, „Тайните на Беки Б.” най-вероятно ще приключи с $40-45 милиона.
Три продукции на Sony са на последните три места в топ 10 този уикенд. На осма позиция е най-голямата изненада за сезона, „Ченгето на мола”, със спад от едва 36% и $7 милиона. Филмът вече има $121.3 милиона.
Със слаб дебют на девето място стартира тийнейджърският „Fired Up”. Историята за двама приятели, които не са били в гимназията от 10 години прибра $6 милиона, $3,315 на киносалон.
„Интернешънъл” закръгля топ 10 през втория си уикенд. Банковият трилър грабна $4.5 милиона, като общата печалба едва достигна разочароващите $17 милиона. Най-вероятният краен финансов резултат няма да надвиши $25 милиона.
Топ 10 филмите генерираха приход от $112.4 милиона тази седмица. Това е с 32% повече от миналата година, когато „Точен прицел” дебютира на върха с $22.8 милиона; и 17% повече от 2007-ма, когато „Призрачен ездач” остана начело с $20.1 милиона. ... още »