Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми Успехи на българското кино в края на първото десетилетие на 21 век

Успехи на българското кино в края на първото десетилетие на 21 век
Реално и магическо мистично се преплитат във филма – непрекъснато се случват чудеса.
Cinefish.bg

Филми
Успехи на българското кино в края на първото десетилетие на 21 век

18.05.2010, 13:08  |   Видяна: 1818  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ

На фокус: „Подгряване на вчерашния обед”

2010 е Година на българското кино. Обещанието, което Международният София Филм Фест и Националният филмов център дадоха на киноманите и професионалистите в началото на годината, беше за срещи с повечето от най-стойностните български филми, създадени през последното десетилетие.

Представяме на вашето внимание „Подгряване на вчерашния обед” на Костадин Бонев.

Програмата „Десетилетие на българското кино” е включена в извънредния „семестър” на инициативата „София Филм Фест за учащи” и представя 34 български игрални филма, произведени в периода 2000 – 2009. СФФУ е програма, която се радва на изключителен интерес от младите хора. Студентите и учениците имат право на безплатен вход. Филмите от „Десетилетието” са всяка сряда от 18.30 часа в Дома на киното и ще бъдат представени от техните автори.

Подгряване на вчерашния обед” - филмът

В планините на Македония екип от млади документалисти снима филм за Катерина Вандева – потомка на стар комитски род. В работата на екипа се намесват бивши държавни функционери, които искат да използват изповедта за свои цели. За режисьора остава изборът – дали ще направи компромис със съвестта си, както обикновено се постъпва на Балканите, или ще се опитат да съхранят посланието на Катерина.

Представяме на вашето внимание „Подгряване на вчерашния обед” на Костадин Бонев.

Реално и магическо мистично се преплитат във филма – непрекъснато се случват чудеса. Катерина има дарбата да предвижда бъдещето, а това, което я отличава от околните, е усетът й за добро и зло в общество, в което границите между тези понятия са заличени. В такова общество моралният човек се превръща в жертва, но жертвата винаги има последната дума, когато се изправи срещу палача си.

Българо-македонската копродукция излиза на екран през 2002 година. Сценарият е на Миле Неделковски. Режисьорът Костадин Бонев работи по визията с дългогодишния си съмишленик и приятел, операторът Константин Занков. Ролите са поверени на Светлана Янчева, Биляна Казакова, Снежина Петрова, Руси Чанев, Атанас Атанасов, Галин Стоев, Досьо Досев и др. Продуценти са „ГАЛА ФИЛМ” и „ДИГИТ  ПРОП” - Македония, с подкрепата на НФЦ, Министерството  на  културата на Македония, БНТ и Бояна Филм.

Режисьорът за филма

Това, което сме се опитали да направим, е да универсализираме проблема за насилието. Най-общо казано, ние живеем в света на силните. Те определят начина, по който трябва да живеем и мислим. По тази причина те са хора на статуквото и искат да запазят вчерашното. Силните искат да подгряват вчерашния обед, защото желаят времето на силния никога да не свършва. Костадин Бонев пред в. „Дума”

Подгряване на вчерашния обед

Най-ценното в сценария на Миле Неделковски е това, че е глобален. Историята, която той разказва не е само македонска, или българска. Той описва времето, в което всички ние живяхме и правилата, с които трябваше да се съобразяваме. Сценарият е за това как може човек да бъде свободен в несвободно време, когато хората не различават доброто от злото, тъй като границата между тях е заличена. Моята крайна цел беше да покажа как може човек да запази честта и достойнството си във времена, когато тези понятия не значат нищо – една болна тема тук, на Балканите. Това, което прави нашия проект добър е, че ние търсим базата на злото – какво го ражда и кое го възпроизвежда и мултиплицира.
Костадин Бонев пред сп. „Македонско дело”

Критиката за филма

Седем мрачни десетилетия покорство на македонците пред външни сили през ХХ век са персонифицирани в „Подгряване на вчерашния обед”. Решението главната героиня да бъде изиграна от три актриси в различните й възрасти е забележително. Младата Катерина, изиграна от Биляна Казакова, излъчва оптимизъм в синхрон с жизнеността и енергичността на несъстоялите се обществени утопии и на фона на безнадеждността на епохата е просто затрогващо. Сценографията е на изключително високо ниво, представяйки няколко периода с изобилие от убедителни детайли.
Роберт Колер,  сп. „Variety”

„Подгряване на вчерашния обед” на Костадин Бонев е закономерно следствие от експериментите му в документалното  кино с микса между факт и фикция върху терена на историята. Конструиран в три времеви пласта (и с три актриси), филмът анализира формите на насилието чрез спомените на един съсипан живот тук, на Балканите. Покъртителната до метафизичност драматургия е здравият фундамент на „Подгряването...”, където епохите се сменят чрез лаконични детайли, а колоритът в изображението на Константин Занков препраща към документалния им филм „Ловци на сънища”, посветен на вълшебните балкански наивни художници. Режисьорът демонстрира респектиращ усет за изграждане на атмосфера и работа с актьорите (невероятна хомогенност в драматичното трио Светлана Анчева – Биляна Казакова – Мария Мазнева, потресна Снежина Петрова, невиждано органичен Галин Стоев, патриархален Руси Чанев).
Геновева Димитрова, в. „Култура”

Подгряване на вчерашния обед


Стилен, актьорски безупречен и внушителен в историческата си вярност е „Подгряване на вчерашния обед” на Костадин Бонев – най-добрият ни документалист от последните години влезе със взлом в игралното кино и заслужи специалната награда на журито, а актрисата Светлана Янчева (Катерина) взе безусловно „Златна роза” за ролята на живота си.
Янко Терзиев, в. „Капитал”

„Подгряване на вчерашния обед” измива очите на българското кино след години на неумели екстравагантни опити и ненужно прахосване на лента. Филмът с невероятна лекота и свързаност разказва моменти от новата балканска история през ентусиазма на битките и отрезвяването на излъганите илюзии.
Георги П.Димитров, в. „Стандарт”

Фестивални участия и награди

2002
Българското предложение за номинации за „Оскар” за чуждоезичен филм
Наградата на критиката – МФФ „Любовта е лудост”, Варна
Специалната награда на журито, Наградата на Министерството на културата на името на Въло Радев за най-успешен режисьорски дебют, Награда за най-добър сценарий на Миле Неделковски, Награда за най-добра женска роля на Светлана Янчева, Наградата на Министерството на културата на името на Невена Коканова за изгряваща звезда на Биляна Казакова - Фестивал на българския игрален филм „Златната роза”, Варна

2003
Международен София Филм Фест – програма „Ново българско кино”
Национални награди на СБФД - Награда за най-добра актриса на Светлана Янчева, Награда за сценаграфия на Георги Тодоров
МФФ Палм Спрингс – програма „Оскарови кандидати за най-добър чуждоезичен филм”
МФФ Москва – официална селекция
МФФ Карлови Вари – програма „East of the West”
МФФ Монреал – програма „European Screen”
МФФ Хамбург – програма „Европейски хитове”
МФФ Пусан – програма „World Screen”
МФФ Калгари,
МФФ Квебек сити
МФФ Умеа
МФФ Бомбай’03

2004
МФФ Рим
МФФ Берлин - Balkan Black Box Festival

2005
МФФ Лодз
Филмът е участвал в Дните на българското кино в Вашингтон, Ню Йорк, Монреал, Загреб, Будапеща, Варшава, Любляна

Още новини:
Инариту и Бардем: Провокираме обществото, защото е болно
Сериалите, които обичаме: "Менталистът"
Оливър Стоун представи "Уолстрийт 2" в Кан
Леонардо Ди Каприо ще се жени
Ейдриън Броуди в най-новия филм на Уди Алън „Midnight In Paris”

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

1 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
behwolf Неутрално
1 17.11.2010, 09:01
Оценка: 0
0 гласа

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg