Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Русия на 12-ия Международен София Филм Фест 2008

Русия на 12-ия Международен София Филм Фест 2008
Последният филм на Никита Михалков “12”, който бе удостоен със специален “Златен лъв” на фестивала във Венеция 2007 и е сред номинациите за чуждоезичен „Оскар” ще бъде руската гала вечер на 12-ия Международен София Филм Фест.
Cinefish.bg

Теми
Русия на 12-ия Международен София Филм Фест 2008

04.02.2008, 15:42  |   Видяна: 2983  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА
Претендентите за “Оскар” за чуждоезичен филм “12” на Никита Михалков и “Монгол” на Сергей Бодров-старши, “Карго 200” на Алексей Балабанов, “Прости неща” на Алексей Попогребски и “Александра” на Александър Сокуров са сред филмите, с които новото руско кино ще гастролира на 12-ия Международен София Филм Фест 2008

Последният филм на Никита Михалков “12”, който бе удостоен със специален “Златен лъв” на фестивала във Венеция 2007 и е сред номинациите за чуждоезичен „Оскар” ще бъде руската гала вечер на 12-ия Международен София Филм Фест. Лентата разказва за съдбата на чеченско момче, обвинено в убийството на баща си. Тя ще бъде представена лично от големия властелин на руското кино Никита Михалков, който е специален гост на фестивала и ще получи Наградата на София на Столичната община за цялостен принос в киноизкуството. Само през първата седмица от излизането си на екран най-новият филм на Михалков събра 2 милиона долара приходи от продадени билети. Той е сред 5-те филма, претенденти за “Оскар” за чуждоезичен филм заедно с историческия блокбастър “Монгол” на Сергей Бодров-старши, който също ще бъде сред гала премиерите на тазгодишния международен София Филм Фест.

Сергей Бодров-старши е друга голяма фигура на руското и световното кино. Филмът му “Кавказки пленник” (1996) е с номинация за “Оскар” за чуждоезичен филм. Над сценария на “Монгол” той работи отново с Ариф Алиев (с когото създават и “Кавказки пленник”) на базата на историческите трудове на Лев Гумильов. Филмът е заснет на монголски език като в основно място на действието се превръща Монголия, тогава китайска провинция. Главен художник на “Монгол” е световноизвестният Даши Намдаков, чийто работи са представяни в най-големите световни галерии и музеи, а негови скулптури са част от личните колекции на руския президент Владимир Путин и други световни лидери. Оператори на филма са Сергей Трофимов (“Дневной дозор”, 2004 и “Ночной дозор”, 2006) и холандецът Рогиер Стофер, снимал “Перото на Маркиз дьо Сад” (2000) и носителят на “Оскар” за чуждоезичен филм “Характер”(1997), показван в рамките на София Филм Фест.

Още преди излизането си на екран “Монгол” е обявен за един от най-мащабните кинопроекти с многомилионен бюджет, който по-късно възлиза на 15 милиона евро. Лентата е копродукция на Русия, Германия, Казахстан и САЩ и беше представена на кинофестивала във Венеция тази година. Тя разказва за ранните години на основателя на Монголската империя Чингис хан, когато той все още не е тиранин. Филмът проследява превръщането на малкия Темуджин от момче в мъж. Благодарение на силната си воля за живот и подкрепата на любимата жена нещастният сирак става велик войн.

Ролята на бъдещия монголски държавник Чингис хан Сергей Бодров поверява на световноизвестния японски актьор Таданоб Асано, участвал във филмите “Табу” (1999) на Нагиса Ошима и “Затоичи” (2003) на Такеши Китано. Амаду Мамадоков – звездата от “9-та рота” на Фьодор Бондарчук и сериала “Солдаты” е единственият руски актьор, който участва във филма в ролята врага на Темуджин – Таргутай. “Монгол” е монтиран в Лос Анжелис от носителя на “Оскар” за “Матрицата” Зак Стайнберг.

“Прости неща” (“Простие вещи”, 2007) е първата самостоятелна лента на Алексей Попогребски след съвместния му дебют с Борис Хлебников “Коктебел”(2003), който беше представен в конкурса на 8-ия международен София Филм Фест през 2004. Филмът разказва за изпълнения с трудности живот на лекаря-анестезиолог Сергей Маслов (Сергей Пускепалис), на когото в един прекрасен ден изведнъж се изсипват всякакви нещастия. Първото е неуспешна операция в болницата, последвана от разногласия с любовницата. Прибирайки се вкъщи Маслов разбира, че дъщеря му е избягала с гаджето си – неизвествен тип, като заедно с това жена му съобщава, че отново е бременна и възнамерява да роди детето, независимо че в тяхната комунална квартира и без това е достатъчно тясно. Като за капак анестезиололът получава предложение за допълнителна работа да се грижи за заслужилия артист Журавлев, който преди това е сменил доста лекари, но по някакъв начин Сергей Маслов успява да спечели доверието му. Умиращият актьор моли анестезиолога за услуга, която противоречи на лекарската етика, а именно да му бъде направена евтаназия. В замяна на това той предлага на Маслов много скъпа картина, парите от която могат да решат проблемите му.

“Прости неща” е безусловният победител на 18-ия фестивал “Кинотавър” в Сочи. Филмът получава общо 6 награди: за най-добър филм, сценарист и режисьор, за актьорската работа на Сергей Пускепалис (най-добра роля) и Леонид Борневой (специален диплом за безценния принос към руското филмово изкуство), както и наградата на руските критици. Филмът е отличен и с 4 награди на фестивала в Карлови Вари - отново за най-добра мъжка роля на Сергей Пускепалис, както и с наградите на икуменическото жури и на ФИПРЕССИ. Режисьорът Алексей Попогребски ще бъде член на Международното жури на 12-ия София Филм Фест.

Сред основните конкуренти на “Прости неща” за голямата награда на “Кинотавър” тази година бе и “Карго 200” на Алексей Балабанов, който също ще бъде представен на международния София Филм Фест през март. Действието в новата лента на режисьора на “Брат”, Брат 2” и “Война” се развива в СССР в края на съветската епоха през 1984 г. След като отива на дискотека дъщерята на секретаря на Районния комитет на партията изчезва. Свидетели няма. Виновни не са намерени. Същата вечер в къща в покрайнините е извършено жестоко убийство. Виновен е стопанинът на дома. С разследването и на двата случая е натоварен капитана на милицията Журов.

Трилърът на Балабанов предизвиква противоречиви мнения и коментари още по време на заснемането си. Много от актьорите, прочитайки сценария, отказват участие във филма. До последния момент излизането му на голям екран също остава под въпрос, независимо че след това филмът е поканен за участие на няколко фестивала, сред които в програмата “Дни на авторите” във Венеция.

“Карго 200” е филм за 1984 г., такава каквато я помня и съществува в представите ми. Искаше ми се да направя суров филм за края на Съветския съюз и го направих”, казва Алексей Балабанов. Още от самото начало си давах сметка, че “Карго 200” ще бъде скандален филм. За него ще се говори, много хора няма да го харесат, но равнодушен към него никой няма да остане. Затова сега мога да кажа, че филмът стана наистина добър.”

С филма си “Александра” майсторът на руския авнгард и независимото кино – режисьорът Александър Сокуров, успя да върне руското кино в конкурсната програма на фестивала в Кан. И показа, че е един от малкото съврменни кинематографисти, които са в плен на руската душа. Пестеливо, но поетично, режисьорът, който учудва и вбесява с еднаква сила, нарежда поредица от картини, в които изследва човешките отношения между руснаци и чеченци и обмисля цената на войната. В основата на сюжета е историята на възрастна рускиня (в ролята е осемдесетгодишната оперна певица Галина Вишневская), която отива в Чечня, за да търси своя внук - войник. Нейното пътуване се превръща в доброволно съучастие във войнишкия живот - тя наблюдава военните игри на момчетата, които между оръжието и оскъдната храна приемат факта, че са пратени на място, където ги чака сигурна смърт. В лутането си между лагерите, руската баба е шокирана от видяното и решена да заживее различен от досегашния си живот.

“Всяка една история, която се разказва в киното е за душата на даден човек, казва Александър Сокуров - ако няма агресия в историята, хората не стават агресивни. Ако героите са заедно и се обичат, това за мен е духовна история. Това духовно усещане е каквото Господ ни е дал, за да направим живота си по-духовен.”

“Александра” е нюансиран и чувствен портрет на военния живот, в който Сокуров използва сепиа тоновете, безплодните пейзажи, примтивните условия на живот и архитектурата на страха, за да създаде една метафора на раненото човечество, борещо се да оцелее срещу лудостта на условното варварство.

В конкурсната програма на 12-ия София Филм Фест ще бъде показан филма „Русалка” на режисьорката Ана Меликян. Независимо че това е вторият й игрален филм, „Русалка” притежава всички качества на истински доброто кино: изключителен сценарий, уверена режисура и превъзходен визуален стил. Забележителен е и актьорският състав начело с екранното превъплъщение на Мария Шаляева, удостоена с награда за най-добра актриса от фестивала в Сочи’07. В приказната филмова история Мария Шаляева играе интровертно момиче, което вярва, че притежава силата да сбъдва мечтите си. Когато, обаче вече пораснала отива в Москва, тя трябва да забрави за магическите си дарби и да се помири с реалността на млада жена, изправена пред трудностите на любовта, модерността и материализма. За Мария екрана и живота се превръщат в едно цяло, което много напомня образа на Алиса в страната на чудесата. Партнира й Артур Смолянин, с които двамата са в удивителен актьорски дует.

Още един от стожерите на новото руско кино – филмът на Вера Сторожева “Пътешествие с домашни животни”, ще бъде представен в рамките на 12-ия международен София Филм Фест. Лентата разказва историята на Наталия, продадена за омъжване на 16-годишна възраст направо от дом за деца, лишени от родителски грижи. 19 години тя прекарва в брак с ограничения си и жесток съпруг, на отдалечена и пуста жп гара - живот, изпълнен с безкрайна самота и безразличие. Всичко това свършва, когато съпругът на Наталия умира и тя се превръща в свободен от чуждите сила и воля човек. Животът и сърцето й се изпълват с ново очакване за любов, когато среща шофьорът на камион Сергей.

За режисьорския талант на Вера Сторожева Русия разбира след излизането на римейка на знаменития филм “Еще раз про любви” със заглавие “Небо. Самолет. Девушка”. Романтичната история за любовта, режисирана от актрисата предизвиква огромен интерес. На ХХІХ-тия Московски международен фестивал пък новият й филм “Пътешествие с домашни животни” получава Гран При за най-добър филм. Лентата печели признание и на фестивала в Котбус, Германия, където получава наградата на икуменическото жури, на ФИПРЕССИ, специалната награда за най-добър режисьор.

Програмата ще включва още няколко филма, за които се очаква потвърждение.

Руската програма се организира от Агенцията за култура и кинематография на Руската федерация и българското Министерство на културата в партньорство със София Филм Фест. Очаква се в София да пристигнат повечето от авторите на филмите, както и ключови представители на руската филмова индустрия.
Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg