Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми „Портрети от фоайето“: Боряна Пандова за връзката между „Бразилия“, фотографията и кокошия трактор

„Портрети от фоайето“: Боряна Пандова за връзката между „Бразилия“, фотографията и кокошия трактор
Боряна Пандова
Cinefish.bg

Филми
„Портрети от фоайето“: Боряна Пандова за връзката между „Бразилия“, фотографията и кокошия трактор

18.03.2021, 13:48  |   Видяна: 843  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ
От 2014 година Боряна Пандова е официален фотограф на София Филм Фест.  Изложбата „Портрети от фоайето: 25 години София Филм Фест“ (с продължителност от 19 март до 24 април) следва линията на тематичния модул „Кино и фотография“, в който галерия „Синтезис“ показва изложби на значими фотографи и режисьори, подчертаващи връзката между фотографията и киното, в партньорство със София Филм Фест. През 2018 година в рамките на фестивала беше показана изложбата „Сергей Параджанов: Homo Liber“ на грузинския фотограф Юрий Мечитов, през 2019 бе представена „Moving Stills – филми за фотография от Триша Зиф“, а през 2020 година - фотографиите на Маря Лена Хуканен от филмите на финландския режисьор Аки Каурисмаки. За работата на Боряна Пандова директорът на София Филм Фест Стефан Китанов се изразява по следния колкото поетичен, толкова и точен начин: „Буря връхлетя върху фестивала преди 7 години. А как ни е липсвала преди това ще видим от фотографската памет за изминалите години“.  Изложбата ще ни срещне отново със знаменити режисьори и актьори като Бела Тар, Вим Вендерс, Кшищоф Зануси, Тед Кочев, Георги Дюлгеров, Руси Чанев, Стефан Мавродиев и… разбира се, Тери Гилиъм с детска ръка, натиснала носа му като клаксон…

„Портрети от фоайето“: Боряна Пандова за връзката между „Бразилия“, фотографията и кокошия трактор

Именно така започва всичко, нека кажем - от тази станала вече знакова снимка на Тери Гилиъм…
Това беше първата снимка, с която започна цялата епопея с „портретите от фоайето“. За щастие Тери се съгласи на тая щура идея – да бъде пипотен от много деца. Имаше няколко първоначални идеи за снимката на Тери. Това е моята домашна работа, която се опитвам да си подготвям, защото срещата, запознанството в тези случаи става непосредствено преди снимката и обикновено срещу теб е освен непознат, също така и човек, с когото говорите на различен език. Освен това не знаеш културата, от която идва, каква близост му позволява и с какви неща би бил съгласен или не. Та, с Тери едното ми предложение беше да си надраска нещо на ръката и другото – ако е съгласен – по подаден от мен сигнал да изскочат едни деца, които да направят с лицето му това, което той си позволява да прави с лицата на героите в „Бразилия“, да речем… И той не само, че се съгласи, ами започна да надгражда, да прави балончета с някакви дъвки и накрая дори се стигна дотам, че си свали някаква коронка и остана без един зъб, ухилвайки се срещу камерата. Така че с него беше много лесно да се работи.

Това не е обичайният ти начин на работа. Хората те познават сякаш повече с дългогодишните ти изследователски проекти, какъвто беше току-що приключилата ти изложба „Само минутка“. Е, и София Филм Фест е дългогодишно начинание, но с всеки гост поотделно обикновено разполагаш с минути…
Признавам си, че не е никак лесно да се направи портрет, за който имаш много малко време, без дори да имаш разговор с човека преди това, за да се опознаете. Обикновено преглеждам някакви снимки на същия човек в мрежата, но така или иначе никога не знам колко точно е остарял, колко точно е висок, какво точно му е чувството за хумор и дали има налично такова, така че цялото е импровизация и на въпроса „Как става?“ имам един отговор – не знам! Каквото и да си говорим обаче, много често се оказва, че именно първата снимка си остава избраната. Не знам защо е така. Изследвам още. Та така за Филм Фест-а... – за мен всичко започна точно с Тери Гилиъм, точно защото съм му голям фен. И тогава някъде предложих на фестивала да започнем да правим специални портрети на специалните гости, защото не можех да си представя как такива хора ще минат покрай мен и няма да ги снимам повече от нужното за архива на фестивала. От София Филм Фест се съгласиха и така започна цялата работа.

„Портрети от фоайето“: Боряна Пандова за връзката между „Бразилия“, фотографията и кокошия трактор

Публиката често може да те засече по фестивално време в някое фоайе преди или сред прожекция. Във фоайето на Дома на киното примерно. С цялото ти снаряжение – обективи, железа, лампи… И с едно нещо, което, надявам се ще обясниш тук какво е – платнище от „кокоши трактор“…
Питаш ме каква е връзката между Бразилия и село Макоцево ли? В селото, в което имам вила, стои изоставен един опит за перма-зеленчукова градина. Принципът на „кокошия трактор“ е леха по леха кокошките да плевят и да подготвят почвата за засяване… Няколко години по-късно, момент, който съвпадна с идването на Тери Гилиъм на София Филм Фест, установих колко живописно е оставило времето своя отпечатък върху брезента, който покриваше съоръжението на кокошия трактор – с петна от влага, избелели участъци от слънцето, ръжда. И когато видях това платнище, добих смелост да предложа да го използваме за фон на портрета на Тери Гилиъм… В мига, в който си представям нещата, ставам доста по-уверена. Естествено, няма да забравя шока на екипа на фестивала, когато видяха това нещо, опънато в Дома на киното за първи път.

Специално на някои гости на фестивала като Ейбъл Ферара, Ерик Трюфа, Вим Вендерс, Тери Гилиъм, разбира се, сме виждали поне по още един портрет, правен от теб по време на същата сесия. Трудно ли е да избираш кое да влезе е една такава изложба и кое не?
Ами, викаш Надежда Павлова и така решавате коя снимка да остане. Тежко е да се избира, да, но е по-добре да можеш да избираш между пет или две, отколкото никоя снимка да не е станала, защото и такава ситуация може да се получи, невинаги стават нещата.

В процеса на заснемането на портретите обикновено участва поне още един човек, освен теб и госта на фестивала. Разкажи ни за него.

Магьосникът Иван е това – човекът, който владее всички умения, за да станат тези портрети за толкова кратко време. Той е човекът, който ми помага с носенето и със строенето на импровизираното студио и създава условията да се получи този портрет, който аз трябва да направя за пет минути, като застава на мястото, където предвиждаме, че ще застане нашият гост, за да проверим там ли ни свети лампата, свети ли ни въобще, не ни ли свети, тъй като нямаме никакво време за корекции по време на самото снимане. Всички тези настройки трябва да бъдат свършени предварително, така че всички опити – Иван в ролята на Ерик Трюфа, на Рупърт Еверет, на Хю Хъдсън, на Стефан Мавродиев… Всички тези „появи“ на Иван в рамките на вече пет години, също ще бъдат видени на изложбата като една отделна мрежа от изображения.

Изложбата е разположена в три различни зали и половина.

Подредбата отново е дело на куратора Надежда Павлова. Има една стая, в която преобладават българските кинотворци, от които имаме малко недостиг на портрети, но може би след пандемията ще наваксаме. Има и една стая, в която зрителите ще могат да се позабавляват с това да си направят специален портрет с платнище от кокоши трактор. Ще има инструкции как да става, така че да могат хората наистина да се забавляват и да видят какво представлява един такъв фон, с който работим. А в последния ден на изложбата (чак 24 април – б.ред.) ще има и една сесия, в която ще снимам аз.

Откриването на изложбата „Портрети от фоайето: 25 години София Филм Фест“ е УТРЕ – 19 март от 16:00 до 20:00 часа в Галерия „Синтезис“.













Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg