Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми Паул Негоеску за неговите „Мъже на делата“

Паул Негоеску за неговите „Мъже на делата“
Паул Негоеску за неговите „Мъже на делата“
Cinefish.bg

Филми
Паул Негоеску за неговите „Мъже на делата“

23.03.2023, 16:18  |   Видяна: 478  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ
Новият филм „Мъже на делата“ на румънския режисьор Паул Негоеску, познат на българската публика с „Месец в Тайланд“ и „Историята на един летен любовник“, се състезава в Балканския конкурс на София Филм Фест.

„Мъже на делата“разказва за плахия и отнесен полицай Илие, който избира да работи на село - далеч от събитията, проблемите, престъпленията и всяко нещо, което би застанало на пътя му към мечтаната тиха овощна градина. На село обаче има други правила - всички са роднини и всички си затварят очите пред контрабандата и дребната корупция. Илие се оказва принуден да участва в някои не особено чисти дела. А една най-обикновена кокошка успява да избяга от съдбата си...

И двата филма, с които ви познаваме в България, са посветени на любовта. Тук обаче имаме съвсем друг сюжет - черна комедия, „ийстърн“, който ни води далеч на село. Как се роди историята?

Аз не съм писал тази история. Сценарият дойде при мен през 2018 година. В „Историята на един летен любовник“ имах много добро сътрудничество с Раду Романюк. Там той е в ролята на актьора, приятел на главния герой. Всъщност ролята беше писана специално за него и той точно като героя си е актьор, но и писател и сценарист. Раду написа сценария на „Мъже на делата“ и заради нашите добри отношения реши да ми го предложи. Но в началото му отказах, защото имах много малко време да реша какво да правя преди поредната сесия за финансиране на Националния филмов фонд. А и за пръв път се очакваше да режисирам филм по чужд сценарий. За мен в онзи момент беше много трудно да почувствам историята като своя, може би защото тя се развива на село, на север, в румънската част на Молдова. Там говорят на диалект, имат свои различни традиции, които са ми непознати, а и аз цял живот съм живял в града. Нямам дори роднини на село и почти нищо не знам за този начин на живот. Тогава отказах, защото си помислих, че филмът говори за вселена, която на мен ми е чужда. Приех само да продуцирам филма, ако той намери друг режисьор. Това не успя да се случи и Раду продължи да настоява, че аз трябва да го заснема.


Постепенно, след като прочетох сценария отново, разбрах, че филмът не е за живота на село. Негов фокус е Илие - главният герой-полицай. Хора като него са ми много добре познати. Той е герой, какъвто винаги ме е интересувал - несигурен, затворен във въображението си, без контакт с емоциите си и с реалността. Съдбата изведнъж го смъква на земята. Осъзнах, че сетингът в Молдова е просто фон, който трябва да опозная и дори не е необходимо да е напълно реалистичен, защото целта ми не е да правя документален филм за селския бит. И така приех. После, винаги когато имах въпрос, особено за развитието на героите, Радо и жена му Оана Тудор, която е другия сценарист, ми помагаха с отговорите.

Филмът изобразява повсеместната корупция и шуробаджанащина на най-ниско ниво. Следейки програмата на фестивала, забелязвам, че в момента това е гореща тема в източноевропейското кино. Не корупцията на огромната, бездушна система, а „фамилната“ корупция на лично ниво... Вие конкретно защо решихте да разкажете историята през призмата на комичното?

Първо, целта ми не беше да направя филм за корупцията. Абсолютно вярно - това е много гореща тема на Балканите, където вече ни е дошла до гуша от тази реалност. Мисля обаче, че историята на филма ми е много универсална и би могла да се случи навсякъде по света. Фактът, че ние сме толкова чувствителни към тази тема, говори за това какво тревожи в момента публиката, а не за филма. Всъщност това е филм за герой, който си има своите трудности и не е роден да се изправи лице в лице с тях. За мен корупцията също е част от фона на историята. Но нашата реакция тук показва какво ние преживяваме в реалния живот.


А защо комедия? Защото сценарият според мен е наистина смешен. Особено финалът - той ме накара да разбера, че това не е реалистичен филм, а черна комедия. Беше много забавно написан, но разбира се, няма да ви кажа какво точно става там, за да не ви разваля удоволствието от гледането. Само ще кажа, че беше толкова смешен, че именно заради него реших да направя този филм.

Изниква въпроса за избора. Какъв избор имаме в живота си, особено ако съществуваме „на тясно“, в малка общност сред роднини и познати.

Мисля, че това всъщност е темата на филма. Как да си подредиш живота, така че да ти бъдат предложени избори. Ако живееш в малко населено място, където всички са свързани, всеки разчита на останалите и дребната корупция, затварянето на очите са напълно приети, малко по малко изборът ти се стеснява. Оставаш ограничен между очевидните избори и това може да доведе до хаос, до катастрофа в живота ти. Макар че нашият герой нямаше много избор още от самото начало. Цял живот той е живял в култура, която му е ограничавала избора. Винаги е бил учен да се държи не съвсем както се чувста и той бавно се е адаптирал към обществото и към изискванията му. Дори с малките си провали и загуби Илие се оказва притиснат в ъгъла.

Паул Негоеску за неговите „Мъже на делата“

Казвате, че за пръв път снимате филм чужд сценарий. Какви са разликите в работата? Създава ли чуждият текст някакви ограничения?

В това твърдение не се включват сериали, реклами - неща, с които не съм бил емоционално ангажиран. В този филм трябваше да открия нещата в сценария, които да ме ангажират с него емоционално. След като осъзнах, че Илие наистина много ме вълнува и ми е много близък, че такива герои съм изследвал и в предишните си филми, след този момент се свързах емоционално с проекта и той стана личен за мен. От там нататък работих, все едно аз съм написал тази история. Но от друга страна беше много полезно да има и други умове, които да отговарят на въпросите ми, когато се чувствах несигурен в някои неща. Така че всъщност с този филм ми беше по-лесно.

Сигурно много ви питат, но не мога да се въздържа - защо кокошката пресече пътя?

За да остане жива и да ви разкаже тази история. А и кокошките винаги оцеляват. Ние ги мислим за страхливи, а те са директни наследници на динозаврите.

Не пропускайте срещата с режисьора на„Мъже на делата“ ТАЗИ ВЕЧЕР в кино „Одеон“ – прожекцията започва в 18:00 часа, аПаул Негоескуще отговаря на въпросите на публиката непосредствено след края на филма. Следващата прожекция на филма е УТРЕ, 24 март, петък, от 18:30 часа в „Културен център “G8”.


Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg