Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми Първи фестивален уикенд

Първи фестивален уикенд
Първи фестивален уикенд
Cinefish.bg

Филми
Първи фестивален уикенд

07.03.2014, 15:11  |   Видяна: 1229  |   Press Release  |   ФИЛМ

Мартин Шулик, Еран Б.Й., Флорис Рамекерс, Яна Георгиева, Янош Сас, Нина-Мария Паскалиду, Елени Кристодулу и Константин Лопушански представят филмите си, включени в програмата на София Филм Фест 2014

Ден след откриването на 18-ия София Филм Фест режисьорът Мартин Шулик ще представи в Дома на киното проекта „25 от 65-те или Чехословашката нова вълна” преди прожекцията на неговата първа част. Ще го видим отново там и в събота за втората част на документалния филм, който демонстрира богатството на жанрове и форми в чехословашката кинематография от 60-те години.

Първи фестивален уикенд

Мартин Шулик е роден в Жилина през 1962 г. През 1986 г. завършва кино- и ТВ режисура във ВСМУ в Братислава. Зад гърба си има няколко игрални филма, сред които „Нежност”, „Všetko čo mám rád”, „Градината” (Специална награда на журито и на Екуменическото жури от МФФ Карлови Вари), „Циганка” (Специална награда на журито, награда „Дон Кихот” и на Европа Синема от МФФ Карлови Вари). Мартин Шулик е режисьор и на документални филми, най-известният от които е ТВ поредицата, посветена на Чехословашката нова вълна. Работи също и като продуцент.

Петъчната вечер в Дома на киното ще продължи със сценариста Еран Б.Й., който ще представи последния си филм „Капанът „Червената шапчица” (Израел, 2013). За сюжета той е вдъхновен както от класическата приказка, така и от прословутия израелски тактически капан „Червената шапчица”, в който някой е убит от близък приятел.

Еран. Б.Й. е роден в Израел през 1971 г. Докато учи кино и психология в Университета на Тел Авив е публикуван първият му разказ (1997), а първият му сборник вижда бял свят три години по-късно. Освен че е писател и сценарист, Еран Б.И. се изявява и като режисьор, продуцент, творчески директор, фотограф и преподавател по драматургия. Как съчетава всички тези занимания и откъде идва интересът му към криминалните истории можем да разберем лично от него преди световната премиера на „Капанът „Червената шапчица” в петък, 7 март, в Дома на киното от 20:30.

В същия ден в Одеон в 20:00 режисьорът Флорис Рамекерс и продуцентът Яна Георгиева ще представят съвместния си кинодебют „Sleeping Dogs”. Той ни праща в Лондон при Ив, която се грижи за коматозния Томи и опитва да свърже двата края.

Флорис Рамекерс е израстнал в Маастрихт, Холандия. От дете е запленен от визуалния разказ. Започва работа като монтажист и стажант в холандски телевизионни компании. Работи по няколко документални филма, а режисьорският му дебют „Non Duality: Life As It Is” е част от официалната селекция на Документалния филмов фестивал в Лондон. Следват няколко късометражни истории, а игралният му дебют „Sleeping Dogs“ го изстрелва в орбитата на голямото кино. За него той казва, че „изследва разнообразни теми – от вярност и изкупление до предателство и лицемериe”.

Яна Георгиева е родена в семейството на професионални фотографи, което обяснява интереса й към обектива от ранна детска възраст. Завършва училище за изобразително изкуство. Филмовата й страст я отвежда в най-добрите киноуниверситети в България, Италия и Великобритания. Яна има богат опит от работата в телевизията и разпространението на филми. Продуцент и режисьор е на няколко късометражни филма.

Един от акцентите в съботния ден (8 март) е „Голямата тетрадка” (Унгария-Германия-Австрия-Франция, 2013), който ще бъде представен ично от режисьора Янош Сас от 18:15 в Дома на киното. Филмът разказва историята на две момчета, отгледани от жестоката си баба в село на унгарската граница. За да се справят със суровия свят на възрастните и нечовешката действителност на войната, те са принудени да станат напълно безчувствени и безпощадни.

Янош Сас е роден на 14 март 1958 г. в Будапеща. Учи драма и театрална режисура в Академията за театрално и филмово изкуство. Член е на Европейската филмова академия. В продължение на години работи в Националния театър на Будапеща, където поставя „Призраци” на Ибсен, „Кралят елен” на Карло Гоци и „Трамвай Желание” на Тенеси Уилямс. Режисира телевизионни поредици и филмите „Не безпокойте” (1990), „Войцек” (1994) и „Момчетата на Уитман” (1997). Сас е режисьор и на документален филм за Фондацията на Стивън Спилбърг, създадена в памет на жертвите на Холокоста – „Очите на Холокоста” (2000), който е представен на Еврейския филмов фестивал в Лос Анджелис. През 1998 г. Янош Сас е включен в списъка на 10-те световни „изгряващи надежди” в режисурата, обявени от фестивала Сънданс и сп. „Variety”.

След края на филма посоката е Люмиер, където Нина-Мария Паскалиду (режисьор) и Елени Кристодулу (продуцент) ще представят своя филм „Късмет”. Той изследва вдъхновяващото въздействие на турските сериали в арабския свят и на Балканите.

Нина-Мария Паскалиду е гръцки режисьор, журналист и продуцент с афинитет и опит в документалното кино, което обръща поглед към социалната несправедливост, войната и забравените обществени слоеве. Сред продукциите, за които е работила, са „Spirited Paths: the life of Human Rights Heroes”, „Boxing Cuba” и „From Chaos to Harmony: The Life of Mikis Theodorakis”. Като журналист Нина се изявява в два от най-големите гръцки вестника – „To Vima” и „Katimerini”, а перото й стои и зад „Kanun: A child's Play” – документална книга за кървавите вражди в Албания.

Елени Кристодулу е родена в Атина през 1973. Завършва право в Атинския университет и журналистика в журналистическото училище ANT1. Тя има значителен опит в областта на маркетинговите комуникации и е била част от водещи компании като „J. Walter Thompson” и „Ogilvy Athens”. От края на 2010 г. се включва в екипа на независимата продуценстска компания за документални филм „Forest Troop”, основана от Нина-Мария Паскалиду.

Неделният ден в кино Люмиер ще стартира с прожекцията на филма „Ролята” (от 10:00), чието действие се развива в Сибир през 1917г. Това е разказ за брилянтен актьор, който решава да поеме живота на свой двойник - лидер в новата Съветска Русия. Непосредствено след края на филма е насрочен разговорът с режисьора на Константин Лопушански (в зала МАТТИ’Д за 12:30). Той ще се появи и пред широката публика преди вечерната прожекция на „Ролята” в понеделник от 20:30 – отново в кино Люмиер.

Константин Лопушански (роден през 1947 в Днепропетро́вск, СССР) с право се счита за духовния и естетически наследник на Андрей Тарковски. Той асистира на руския майстор в снимките на легендарния му „Сталкер” (1979) и оттогава възприема и продължава да твори в стилистиката на своя духовен учител. Печелил е награди от над 30 международни фестивала. Първият пълнометражен филм на Лопушански „Писмата на мъртвия човек” (1986) - стилистично сложна антиутопия за последствията от ядрената война, му носи световна слава и е показан на повече от 10 международни фестивала, един от които е фестивалът в Кан през 1987. Следва „Посетител в музея” (1989), който печели редица фестивални награди, включително и Голямата награда в Москва. Филмографията му включва „Руска симфония” (1994), „Краят на века” (2001) и „Грозните лебеди” (2006).


Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg