Италианската актриса Орнела Мути (истинското й име и фамилия са Франческа Романа Ривели) се ражда на 5 март 1955 в Рим, в семейството на неаполитанец и естонка. След смъртта на баща си Франческа е принудена рано да започне да работи — снима се в телевизионни реклами, позира в художествено училище.
Слухът за необикновено красивата моделка стига до режисьора Дамяно Дамяни. Именно в неговия филм „Moglie pi? bella, La" (“Най-красивата жена”) е поканена 14-годишната Мути, която дебютира скоро на екраните в Италия със своеобразен възрастов рекорд; преди нея за най-млада дебютантка на големия екран е смятана Стефания Сандрели, която става звезда на 15 години. Любопитното е, че във филма на Дамяни героинята на Мути е с две години по-възрастна от изпълнителката, а партньорът на Орнела, актьорът Алесио Орано, впоследствие става първият й съпруг, но бракът им не продължава дълго.
След успешния дебют Мути започва да се снима много, често и във филми със съмнителни качества като псевдодекамерона „Fiorina la vacca" (“Предбрачен опит”). Едва пет години след първата си поява на екрана, актрисата получава признанието на критиката и колегите си с ролята си в социалната комедия на режисьора Марио Моничели „Romanzo popolare", където играе наравно с майстора на жанра Уго Тоняци и начинаещия Микеле Плачидо.
Световната известност идва при Мути с участието й в скандалните филми като „Derni?re femme, La" (“Последната жена"), „Storie di ordinaria follia", „Futuro? donna, Il” (докато се снима в последния филм, тя е бременна с втората си дъщеря, което е използвано и в сюжета).
През 80-те и 90-те години актрисата участва в големи американски продукции: кинокомикса „Флаш Гордън", комедиите „ Once Upon a Crime" и „Оскар". През 1980 г. се снима във филма на Григорий Чухрай „Животът е прекрасен", а през 1983 — в „Една любов на Суан" на Фолкер Шльондорф.
Голяма популярност и в Италия, а и у нас в началото на 80-те години имаше комедията „Укротяване на опърничавия", с блестящия дует Мути — Челентано, но опитът малко по-късно да се повтори успеха с „Лудо влюбен" се оказа неуспешен. Тогава в пресата се появиха слуховете, че именно обаянието на Челентано е станало причина за развода на Мути с втория й съпруг Федерико Факинети.
Дори петдесетте години, които звездата наближи в началото на новия век, не я накараха да забави оборотите: тя продължава да се снима много у дома и в чужбина и все така не се отказва да се превъплъщава в романтични героини — малко по-възрастни и малко по-опитни от тези, които я направиха известна.