Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Нов живот за малкия 3D телевизор в хола

Нов живот за малкия 3D телевизор в хола
Инициативата стартира през февруари 2008 г. и очакванията са за срок от три години тя да обхване изследвания на всички аспекти от създаването на триизмерни мобилни решения
Cinefish.bg

Теми
Нов живот за малкия 3D телевизор в хола

11.08.2009, 17:23  |   Видяна: 6780  |   сп. Обекти  |   ГОРЕЩА ТЕМА

от Александър Александров

Представете си, че седите удобно в креслото и гледате научнопопулярна програма. А животните се разхождат в стаята и заплашват всеки момент да скочат върху вас. Скоро това преживяване ще влезе в дома ни.

Вече са на пазара

Сред компаниите, които вече продават 3D телевизори, са Mitsubishi, Phillips, Samsung и Sharp, като тези водещи производители обявиха плановете си да пуснат нови, подобрени версии до края на тази или в началото на другата година. Цените на съществуващите днес 3D модели са сравними с тези на останалите HDTV телевизори с плосък екран.

Междувременно в самия край на 2008 г. британският телевизионен гигант Sky обяви плановете си да предложи на Острова нова услуга за триизмерна телевизия още през тази година.

Бъдещето на традиционната телевизия е всичко друго, но не и розово, смятат повечето анализатори на медийния пазар днес. Потребителите предпочитат да се информират от новинарските сайтове, да си обменят линкове към сайтове за хостинг на видео като YouTube или да прекарват времето си във виртуални светове като World of Warcraft. В най-голяма степен отдръпването от малкия екран се наблюдава при днешните тийнейджъри, които едва ли някога ще разберат как е възможно родителите им да са прекарали почти всичките си съзнателни вечери, седейки пред телевизионния приемник и гледайки това, което са избрали не те, а някой програмен директор.

Все пак традиционната телевизия има в ръкава си още един коз, който е способен  да промени изцяло правилата на играта, връщайки интереса на масовия потребител и поставяйки малкия екран отново в центъра на домашната развлекателна среда. Става въпрос за триизмерната телевизия, която според някои експерти от сектора може да се окаже много по-значимо пазарно явление, отколкото днес е преминаването към технологиите за HD (High Definition - висока резолюция) изображение.

В какво ще се състои разликата? 3D телевизията в домашни условия ще промени изцяло представата на крайния потребител за интегриране на измисления медиен свят със заобикалящата го реалност, предлагайки му преживяване, граничещо с усещането, че той самият е част от сюжета. Представете си например, че седите удобно в креслото пред телевизора и гледате научнопопулярна програма, а животните се разхождат в стаята и заплашват всеки момент да скочат върху вас. Или пък че се наслаждавате на мач от Шампионската лига, а футболистите разиграват топката почти върху вашата холна масичка. Нещо повече - представете си, че можете да проследите атаката на любимия ви отбор, избирайки сам ъгъла, от който ще я гледате, с едно-единствено натискане на дистанционното управление. За домашния потребител това със сигурност ще бъде качествено ново медийно преживяване, а за телевизионната индустрия - нова възможност  да възвърне предишния си блясък.



Потенциалът на подобна технологична концепция е огромен и обхваща както филмовото продуциране, спортните предавания и други развлекателни програми, така и възможностите за реклама, за интерактивно обучение и много други медийни сегменти. Вероятно сред големите печеливши ще бъдат също музикалната индустрия, производителите на съдържание за възрастни и на видеоигри.

За рекламния бранш преходът към триизмерна телевизия в домашна среда ще означава истинска революция, позволявайки на компаниите не просто да представят триизмерно изображение на предлагания от тях продукт, а да го внесат направо в стаята на потребителя, създавайки илюзията, че той може във всеки един момент да посегне и да го вземе. Триизмерната реклама вече направи първите си стъпки в киносалоните, след като компанията Screenvision пусна неотдавна първата 3D кампания. Истинската промяна обаче ще дойде с навлизането на тази технология в дома.

Интересни ще бъдат и възможностите за приложение на 3DTV технологиите в сферата на бизнес презентациите, давайки на един търговски консултант или маркетинг директор ново мощно оръжие за влияние върху възприятията на публиката. Те могат да се окажат изключително полезни и в сферата на семинарите, конференциите и бизнес обученията.

Какво представлява 3DTV? Триизмерната телевизия е технологична концепция, обединяваща всички аспекти, свързани със съхраняването на триизмерна визуална информация в реално време и пресъздаването на нейно точно копие. Мнозина очакват тя да се превърне в следващата значима пазарна тенденция в сферата на домашните развлечения, променяйки изцяло начина, по който гледаме телевизия. Причината е ясна - 3D телевизията позволява на зрителя да разглежда изображенията от различни ъгли, включително от "невидимата" им задна страна.

Според проучване на консорциума 3DTV днес концепцията за триизмерна телевизия е разбираема за масовата аудитория поради многобройните примери от научнофантастичните филми и литература, както и от нарастващата популярност на 3D кинопрожекциите. Последните съществуват от 1950 г. насам и през по-голямата част от живота си са възприемани по-скоро като екзотика, отколкото като технология, която обогатява преживяването в киносалона. Колкото до концепцията за 3D телевизия в дома, истината е, че и днес повечето потребители я възприемат като елемент от по-далечното бъдеще.



Мнозина експерти от бранша обаче не споделят този песимизъм.
Главните функционални компоненти на триизмерната телевизия са улавянето и обработката на информация за триизмерна картина, създаване на цифров 3DTV сигнал, съхранение и пренос на този сигнал и накрая - изобразяването на 3D сцените върху телевизионния екран. През последните две десетилетия са осъществени интензивни изследвания във всички тези сфери и очакванията са скоро това да доведе до истинска революция в технологиите за визуализация, променяйки почти всеки техен аспект. Телекомуникациите и в частност интернет протоколът (IP) направиха възможен лесния пренос на цифрово мултимедийно съдържание до монитора на крайния потребител. Редица важни постижения са направени и в сферата на хардуера, по-конкретно в технологиите за разработка на дисплеи.

Друг важен фактор за развитието на триизмерната телевизия е появата на иновативни алгоритми, способни да постигнат безпрецедентни резултати при възпроизвеждането на 3D картината. Разбира се, все още трябва да бъде извървян дълъг път от прототипите в изследователските лаборатории до рутинното използване на технологията и превръщането є в част от всекидневието на крайните потребители. Сред най-важните условия за това е разработването на стандарти, които да гарантират, че няма да станем свидетели на нова технологична война, подобна на тази между технологиите Blu-ray и HD-DVD, която наблюдавахме през последните няколко години. Стандартизационният процес в сферата на 3D телевизията е в своя начален стадий. През август миналата година американската браншова организация SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers) реши да създаде работна група за разработване на стандарти за 3D телевизия в домашни условия. Подобни групи вече работят и в рамките на други организации, сред които консорциумът
3D@home, ITU, както и Центърът за развлекателни технологии към USC's School of Cinematic Arts (ETC). В началото на май Consumer Electronics Association също обяви плановете си да създаде единен стандарт за очила, позволяващи гледане на триизмерно съдържание в домашна среда.

Големият брой на организациите, които са се заели с този процес, сам по себе си заплашва да доведе до появата на конкурентни стандарти, обърквайки и затруднявайки потребителите в техния избор на крайни устройства. Според Крис Чинок, президент на компанията за пазарни изследвания Insight Media, почти всяко устройство за 3D изображения се предлага със собствени очила и почти всички такива продукти са несъвместими.

Развитието на технологиите за триизмерна телевизия изисква познания в много различни научни сфери, започвайки от компютърните технологии, през физиката, до електротехниката. За да отговори на толкова комплексно предизвикателство, Европейската комисия финансира през 2006 г. съвместен проект на двадесет водещи европейски изследователски центъра, работещи в различни научни сфери, обединени в консорциума 3DTV Network of Excellence.



Организацията, която се ръководи от Bilkent University, има за цел да разгледа всички аспекти от функционирането на триизмерна телевизия, както и тяхната интеграция. Според екипа на консорциума моментът е изключително подходящ за развитието на този нов сегмент предвид съществуващата технологична среда, както и според очакванията и нуждите на съвременните потребители. През последните три години в рамките на проекта е натрупан богат опит в различни сфери, свързани с 3D телевизията, и е създадено работещо партньорство в тази сфера на паневропейско ниво. Разгледани са и потенциалните приложни сфери, както и общественият ефект от навлизането на триизмерната телевизия. През миналата година много от резултатите в работата на консорциума са обобщени и издадени в книгата Three-Dimensional Television ("Триизмерна телевизия") на издателство Springer. Представителите на организацията са оптимисти за бъдещето на триизмерната телевизия и посочват, че тя вече е достигнала ниво на развитие, което позволява проникването в домовете на хората през следващите няколко години.

Друга група от учени, занимаващи се активно със същата проблематика, е консорциумът
3D@Home, който съществува от 2008 г. Целта на организацията е обезпечаване на всички необходими условия за навлизане на триизмерната телевизия в домовете на потребителите и улесняване развитието на всички подсегменти от тази нова индустрия - от създаването на съдържание до разработката на хардуер и софтуерни приложения. Краткосрочните цели на организацията включват стандартизация, разработване на пазарни анализи, обучение и популяризиране на триизмерната телевизия.
Сред корпоративните играчи, които вече са обявили плановете си в сферата на 3DTV, са Philips, Holografika и Sharp (при разработката на дисплеи), BBC и Disney (при създаването на съдържание), Samsung, Intel и Panasonic. Ако съдим по разнообразието от участници на миналогодишната конференция 3DTV-CON, която се проведе през лятото в Истанбул (с участието на компании от ранга на Philips, Texas Instruments и Mitsubishi), изглежда, че сегментът вече има подкрепата на индустрията. Въпреки че 3DTV технологиите вече позволяват достъпа до такива услуги на поносима за потребителите цена, все още има няколко препятствия, които възпират тази технологична концепция да се превърне в следващата голяма тенденция при домашните развлечения.

Първо, за да могат да се насладят на едно истинско и пълноценно триизмерно преживяване, потребителите засега трябва да носят специални очила. Причината е, че възпроизвеждането на 3D изображения изисква изпращането на различна картина до всяко от двете очи. Специалните очила помагат двете изображения да бъдат обединени в мозъка, който в резултат възприема едно-единствено триизмерно изображение. Според представители на Panasonic ще трябва да минат около десет години, за да навлязат технологии, с които потребителите ще могат да гледат триизмерна телевизия, без да се налага да носят очила. Подобни са прогнозите и на Таезу Парк, главен изследовател в компанията LG, която разработва 3D дисплеи за рекламни цели, както и за дигитални табели. LG планира да пусне на пазара триизмерни телевизори, работещи с очила, в края на 2009 г. или началото на 2010 г. "3D екраните без очила вече са достъпни под формата на цифрови табели или реклами. Но технологията все още не е готова за внедряване в телевизори, защото дългото гледане може да повлияе зле на очите или да предизвика главоболие.

Ще мине най-малко десетилетие, преди технологията за телевизори без очила да бъде готова за пазара" - смята Парк.

Сред разработчиците, които вече са демонстрирали прототипи на триизмерни телевизори, работещи без очила, освен LG са също Phillips, 3M, Toshiba и NEC.

От консорциума 3Dphone, който е създаден в рамките на Седмата рамкова програма на ЕС и обединява участници от Германия, Испания, Финландия, Унгария и Турция, пък вече мислят за следващата стъпка - развитието на технологии за триизмерно изображение, достъпни през мобилен телефон. Инициативата стартира през февруари 2008 г. и очакванията са за срок от три години тя да обхване изследвания на всички аспекти от създаването на триизмерни мобилни решения - от дисплеите, през потребителския интерфейс и приложенията за управление на информацията. ;


„Обекти” е най-новото списание за наука и техника, за Земята и Космоса, за загадките и мистериите в света около нас. За нещата и хората, които правят така, че големите прозрения да се случват.
Ако сте човек с любопитен ум, завладян от стремежа да опознае света около себе си, търсите приключения и се вълнувате от научните открития, които придвижват света напред, си поръчайте списанието  на
abonamenti@obekti.bg


Материалът любезно ни бе предоставен от сп. Обекти - www.facebook.com/obekti

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

4 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
lus Неутрално
1 15.11.2010, 04:38
Оценка: 0
0 гласа

 
 
 
martin Неутрално
2 06.01.2010, 01:30
Оценка: 0
0 гласа

Можеш да постнеш коментара и тук www.facebook.com/obekti... щом претендират да са сериозно списание...

 
 
 
Тито
1 06.01.2010, 01:51
Оценка: 0
0 гласа

Писах и там. За сега съм чел сериозни статии в списанието им, но тази направо ме разби!

 
 
 
Тито Отрицателно
3 06.01.2010, 11:10
Оценка: 0
0 гласа

До сега не съм чувал за действаща триизмерна картина, освен някои тестови разработки, които са много скъпи. Очевидно всичко е просто реклама, за да се впечатлят неуките зрители, за да се изцедят до последно. Така навлезе и наименованието 3D за вече наложилите се вече стереоизображения.
Изказвания от вида "3D телевизията позволява на зрителя да разглежда изображенията от различни ъгли, включително от "невидимата" им задна страна" или "гледате научнопопулярна програма, а животните се разхождат в стаята" са меко казано малоумни. Цялото изображение е заключено между конуса който образуват очите и рамката на екрана. Нищо не ти се разхожда в стаята или около теб. Хубаво, понятията бъркате, но поне рално обяснявайте нещата.

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg