Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Рецензии „Не казвай сбогом” – наръчник на безследно изчезналия

„Не казвай сбогом” – наръчник на безследно изчезналия
Cinefish.bg

Рецензии
„Не казвай сбогом” – наръчник на безследно изчезналия

02.10.2014, 11:05  |   Видяна: 3410  |   синефиш.бг  |   dalt  |   РЕЦЕНЗИЯ
„Бракът е тежък труд!”
Единомислие на Ейми и Ник Дюн


Стана традиция в списъка на номинациите за академичните статуетки да се оказва филмът, с които се открива нюйоркския кинофестивал. Тазгодишният избор на организаторите се спря на „Не казвай сбогом”. Това не е изненадващо, защото той притежава всички качества за участие в престижната надпревара и може да се приеме като своеобразен реверанс към майстори като Алфред Хичкок, Брайън де Палма, Ингмар Бергман и Микеланджело Антониони.

Разказът започва като обикновено клише на съспенс. В деня на петата годишнина от брака си с Ник (Бен Афлек), Ейми Дюн (Розамунд Пайк) изчезва. Разтревожен, младият мъж се обажда в полицията. Без протакане е образувано следствие и Ник се оказва под лупата на двама следователи. Постепенно, натрупаните улики го посочват като най-вероятен участник в убийство. Историята привлича вниманието на националните телевизионни компании и социалните медии. Напрежението нараства и единствената опора на Ник в тази ситуация е сестра му. Опитите му да докаже невинността си са поредица от нескопосни постъпки влошаващи безнадеждно ситуацията.

Не казвай сбогом

Десетата режисьорска продукция на Дейвид Финчър е стъпила върху солидната база на едноименния бестселър на писателката Джилиън Флин. „Не казвай сбогом” се интересува сравнително слабо от съдбата на Ейми. Филмът е циничен поглед върху любовта, съпружеската вярност и деградацията на семейните отношения. Полицейското следствие отнема пласт след пласт от романтизма на идилията свързана с брака и не е изключено историята да охлади ентусиазма на мнозина в тази насока. Без усилие може да се говори за аутопсия на липсващ труп - връзката между Ейми и Ник, загубена някъде по пътя и във времето. Разликата в социалната им принадлежност се засилва от несгодите на тежкия икономически период. Ако ефикасността на трилъра се измерва със способността му да изненадва, обърква и подхлъзва зрителя, в това отношение „Не казвай сбогом” показва виртуозна техника и шампионски стил. Многослойната структура на повествованието обединява поне четири филма за времетраенето на 150-минутната прожекция. Историята е поредица от взаимно манипулиране, редене на пъзъл, шахматна партия не позволяващи на зрителя и най-малкото разсейване. Изчезналата Ейми присъства в разказа със своя дневник и дели място с Ник, който е двигател на действието. Конфликтите между двамата основни герои методично галванизират атмосферата, а студената красота на Розамунд Пайк и нейното безизразно лице допринася за хипнотичната сила на разказа (Съпоставянето с Шарън Стоун от „Първичен инстинкт” е неизбежно). Бен Афлек е великолепен в ролята си на объркан, шашнат и чувствителен съпруг, покриващ гамата от герой до долен мерзавец. Като класически маниеризъм годен за пародии и завист, може да се окачестви сцената на първата им целувка, сред захарния прах пред склада на сладкарски магазин.

„Не казвай сбогом” е христоматийно постижение в трудния жанр на психологическия съспенс, защото предлага нещо повече от майсторска употреба на всчки компоненти на киноезика. Той е и поглед към ежедневието на зрял автор, носещ неприятните въпроси „До колко познаваш човека до теб?” и „Заслужава ли твоята половинка да бъде окачествена като „по-добра”?”

Не казвай сбогом



Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg