Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Най-големите пропуски на Американската академия от новото хилядолетие

Най-големите пропуски на Американската академия от новото хилядолетие
Най-големите пропуски на Американската академия от новото хилядолетие
Cinefish.bg

Теми
Най-големите пропуски на Американската академия от новото хилядолетие

29.02.2012, 19:21  |   Видяна: 4159  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА

от Стефан Димов

2000 – Последната година на миналия век изпраща любимото ми филмово десетилетие в историята с изключителни произведения, които се превръщат в неразделна част от света на големите ленти, считани за велики днес – „Матрицата”, „Американски прелести”, „Боен клуб”, „Магнолия”, „Шесто чувство”, „Вътрешен човек” и др., но Академията, праволинейна както винаги, не обръща нужното внимание на две заглавия, които поставят нов начин на филмово мислене и стават вдъхновение за хиляди творци по-късно.

МатрицатаМатрицата” чисто и просто е най-великия филмов свят, създаван някога! Уашовски издухват всичко и всички със своята пост-апокалиптична реалност, вдъхновена от много философски, религиозни и киберпънк идеи, манга и аниме творби, които са оформени в една органична цялост от братята. Това, което те сътворяват, е един критерий, който все още не може да бъде достигнат. Почти всяка добра бойна сцена, масова престрелка, компютърен визуален ефект, забавен кадър и дори счупване на стъкло, във филмите след 1999 се сравняват с предхождащата ги „Матрица”, но постигането на същия цялостен ефект върху зрителя е меко казано невъзможен. Поне за сега.

Филмът печели всичките си номинации – 4 общо (монтаж, визуални ефекти, звук и звукови ефекти), но в тях отсъстват най-важните – най-добър сценарий, филм, режисура и операторско майсторство.

Боен клубБоен клуб” е приет крайно противоречиво на премиерата си и не се представя добре в бокс офиса, но мълвата за него тръгва от уста на уста и постепенно филма се издига до култ, а DVD изданието му в 2 диска се превръща в едно от най-продаваните и наемани DVD-та в историята на 20th Century Fox. Брат Пит и Едуард Нортън признават, че до момента не са виждали нещо толкова провокативно. „Боен клуб” е номиниран единствено за звукови ефекти, а обезателно трябваше да присъства и в категориите за режисура, сценарий и най-добър филм.

Гладиатор2001 – Въпреки че бях едва дванадесетгодишен, когато гледах церемонията по награждаването, с цялото си сърце се надявах и знаех, че Ридли Скот просто трябва да спечели "Оскар" за своя „Гладиатор” – филм, които преобърна представите ми за изкуство, внушителност, въздействие и кино! Уви, наградата отиде в ръцете на Стивън Содърбърг за своя „Трафик” (номиниран също така и за „Ерин Брокович”) – брилянтна режисура, която обезателно заслужава наградата през всяка друга година, но не и в тази на „Гладиатор”.

При приемането на своя "Оскар" за най-добра мъжка роля, Ръсел Кроу изказва редица благодарности към колегите, екипа, родителите си и завършва с това, че всъщност дължи тази награда на един човек – Ридли Скот. „Гладиатор” печели 5 награди на академията (от 12 номинации) и поставя началото на една вълна от епични исторически епоси, които идват след него.

2005 – „Важно е визуалните клишета да не се бъркат с артистичното снимане. Ако трябва да избирам, определено бих заснел добър филм, отколкото добре изглеждащ филм.” – казва Робърт Ричардсън, един от гигантите, рисуващи със светлина и заснема филми като „Взвод”, „Убийци по рождение”, „Повелителят на конете”, „Убий Бил”, „Гадни копилета” и много други, но въпреки това, академията решава да връчи два от трите му "Оскара", точно когато останалите претенденти заснемат далеч по-визуално поразяващи филми.

Летящи кинжалиПрез 2005, Ричардсън взима вторият "Оскар" в кариерата си, за „Авиаторът”, ограбвайки оператора Жао Хиаодинг за незабравимия „Летящи кинжали” на Жан Имоу – китайски любовен вуксия филм, чийто история и визия несъмнено оставят много по-жегващи спомени от „Авиаторът”.

Освен Хиаодинг, академията обира и друг по-заслужаващ наградата оператор – Бруно Делбонел от „Най-дългият годеж” на Жан-Пиер Жоне, който за втори път е брутално пренебрегнат, след като през 2002 не спечелва приза за „Невероятната съдба на Амели Пулен”, за сметка на Андю Лесни („Задругата на пръстена”).

3002007 – След кариера като оператор и режисьор на телевизионни реклами, Зак Снайдър има желание на адаптира графичния роман на Франк Милър „300”. Вместо това, той прави римейк на класиката „Зората на мъртвите”, който е приет добре от критика и публика и дори е показан в Кан. След като разбира, че филм по „300” ще се прави, Снайдър и екипа му сканират всяка страница от комикса, премахват текста и добавят проста анимация към изображението (като пламтящ огън, движещи се облаци, блясък в очите и т.н.), след което ги монтират и наемат приятеля на Зак, актьора Скот Глен, за да запише дикторски текст към анимацията.

Снайдър носи готовото филмче на Уорнър Брос, за да ги убеди, че той е правилния човек за режисурата на филма, но те „се нуждаят от повече, за да са сигурни, че филмът ще проработи”. Тогава Снайдър решава да заснеме 90-секунден кадър, в който един спартанец убива няколко персийци, заснет от 360 градусова гледна точка. В резултат на анимацийката и заснетия тест, студиото поверява режисурата на „300” на Зак Снайдър.

Супермен се завръщаЗаснет в студио на зелен и син екран за 60 дни, филмът се сглобява и украсява повече от година, за да бъде посрещат на крака с бурни овации на Берлинале 2007 и да се превърне в повратен момент за новия век по отношение на сценография, батални сцени и използване на забавен каданс. Много хора обаче забиват нокти в „историческата недостоверност”, неосъзнавайки, че филмът не е исторически, а напълно въображаемо преразказване на Битката при Термопилите. „300” не получава нито една номинация за "Оскар", докато в раздела за визуални ефекти се борят нескопосаните и смехотворно филмчета (най-вече по отношение на визуалните ефекти) като „Супермен се завръща” и „Посейдон” ...

Трансформърс2008 – Като цяло, едни от най-справедливите награди, като изключим цялостното отсъствие на „Зодиак” на Финчър и наградата на „Златният компас” – 180 милиона долара (една от най-скъпите продукции на New Line Cinema) за тотално ненужна адаптация по приказка, единствено петняща имената на Даниел Крейг, Ева Грийн и Йън Маккелън. По-важното обаче е, че детското филмче отмъква "Оскара" за визуални ефекти от „Трансформърс”, което без никакво по-нататъшно обяснение, за всеки човек, гледал „Трансформърс”, е абсолютна проява на пълен абсурд.

Кечистът2009 –  Въпреки "Златният си лъв" от Венеция, „Кечистът” отсъства в категориите за най-добър филм и режисура както на "Глобусите", така и на "Оскарите" (и Мики Рурк за жалост губи номинацията си от Шон Пен за „Милк”). „Черният рицар” пък получава 8 номинации (печели две от тях), но Академията отново показва невъзможността си да номинира екшън за най-добър филм или режисура.

Гадни копилета2010 – Втората двойна номинация на Тарантино за „Гадни копилета” (за сценарий и режисура, след „Криминале”) е венчана с неуспех за сметка на Катрин Бигълоу и нейния „Войната е опиат”, който обра цели шест статуетки. „Имало едно време в окупираната от нацисти Франция” се казва първата част от „Гадни копилета” – епизод, който съвсем спокойно може да служи за учебник по писане, режисиране, актьорска игра, ескалиране и игра със зрителя – сякаш човекът, който го е направил е създал самото кино или да го кажа с други думи – най-великата част от филм, която съм гледал някога! Сякаш всеки един елемент, всяка една прашинка, попаднала в полезрението на обектива е жива и те въвлича в историята по такъв начин, сякаш се отнася за собствения ти живот. Но Катрин Бигълоу направи един много добър филм за Ирак и трябваше да стане „първата жена, спечелила "Оскар" за режисура”.

Генезис2011 – „Речта на краля” спечелва "Оскар" за най-добър оригинален сценарий, при положение, че в същата категория стои съня на Кристофър Нолан – „Генезис”, чиято сложност на сценария е определяна като това, „да играеш шах, докато минаваш по тънко въже с лента на очите”, но въпреки това, геният на Крис Нолан успява да приведе тази сложност в необъркващ зрителя краен вид и един епохален филм.

Дървото на живота2012 – Положението при тазгодишните "Оскари" беше доста ясно още преди самите награди. Просто нямаше начин гигантския трибют на „Артистът” да не бъде оценен подобаващо. Въпреки това, лично аз смятам, че общата стойност на „Дървото на живота” е в пъти по-голяма от всички останали претенденти взети заедно, но както през 1969 академията не оцени „2001” на Кубрик, така и през 2012 не оцени неговия събрат „Дървото на живота” на Терънс Малик, използвал същите непривични за съвремието си методи. За жалост, много пренебрегнат остана и приковаващия „Drive: Живот на скорост”, който получи номинация единствено за звуков монтаж.

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

3 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
takaini Положително
1 01.03.2012, 05:12
Оценка: 1
1 гласа

Това хилядолетие е преходно и като такова е белязано с чудатостите на времето и с дъгата от усещания и духовно преосмисляне на света в който живеем,както и на създаденото творчество и в частност филмовите продукции-като най-живия отпечатък на реалността!
Действително филми като "Гладиатор",за които можеш да кажеш много и да мислиш много-освен като внушителност,изкуство и въздействие,притежава още и нещото наречено
-същност на човешкото достойнство и точно това усещане не би могло да съществува без личността на Ридли Скот,чиято гениална режисура е в невероятна хармония с другия паралел-Ръсел Кроу!Този тандем ще се помни от усещащите и мислещи хора ,защото е общочовешки!!!
Да!Това,което пишеш е едно смислено усещане на тънката червена линия между зрител и свят на киното!Чудесна статия!

 
 
 
sedflash Положително
2 01.03.2012, 10:08
Оценка: 1
1 гласа

Значи на 99% съм съгласен с автора, но единствено не съм с мнението му за "Златния компас". Хора като мен, които са чели и трите книги на Пулман знаят, че идеята беше да има три филма и това беше само началото. За съжаление Пулман не е Дж. К. Роулинг и макар книгите му да са 1000 пъти по-добри от Хари Потър, просто са малко известни, а филмът определено разчиташе на тези, които са чели книгите. Прекалено много неща не са ясни само от филма. Жалко е, защото поредицата заслужаваше шанс. Обаче твърдо не съм съгласен. Имам оригиналните DVD и на "Трансформърс", и на "Златният компас". Ами като гледате специалните материали как са направени мечките или летенето на вещиците или песъчинките, които те връщат в миналото, когато Лира гледа компасът... извинявайте, но стандартни 3D елементи, които са в Maya и 3DS MAX, а са използвани масово в Трансформърс с пълно право не си заслужаваха за специални ефекти. Не случайно "Бенджамин Бътън" спечели, защото е много по трудно да направиш лицева анимация от метаморфоза на кола.

 
 
 
HARPUNA 91 Неутрално
3 01.03.2012, 01:08
Оценка: 1
1 гласа

Напълно съм съгласен с теб тея оскари пълна пародия и от година на година става по зле.Незнам как неим омръзна все един и същи тип филми да печелят.Аиде "Артистът" беше ясен,но немисля че "Изобретението на Хюго"има по добри ефекти или звук от "Трансформърс" или" Планетата на маимуните".

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg