Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми „Ленард Коен: Bird On A Wire“ на Тони Палмър – един филм-история

„Ленард Коен: Bird On A Wire“ на Тони Палмър – един филм-история
Cinefish.bg

Филми
„Ленард Коен: Bird On A Wire“ на Тони Палмър – един филм-история

16.03.2021, 15:08  |   Видяна: 1594  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ
Ленард Коен по време на турнето му в Европа и Израел през 1972 година е придружаван от двама китаристи, басист и виолист, продуцента Боб Джонстън и двете бек-вокалистки Дона Уошбърн и Дженифър Уорнс… както и от снимачния екип на Тони Палмър, състоящ се само от четирима души. Идеята да се снима такъв филм е на мениджъра на Коен, а целта е оставането на Коен в звукозаписната компания. Самият Ленард не е особено очарован, но се сработват някак си с Тони. Гардът пада още в началото, когато Коен разбира, че Палмър познава добре поезията му и гледа на него повече като на поет, отколкото като на музикант. Резултатът е филм, който, както споделя Палмър, Ленард „не че не хареса, но се разтревожи, че може би е твърде конфликтен, а той искаше филм, който ще привлече хората“. Тогава режисьорът прави грешка, която никога преди или след това не е правил: предоставя целия материал на артиста и мениджъра му, за да сглобят те филма, който биха искали. Следва направата на филм, за който Коен е похарчил над четвърт милион долара лични пари, и от който е недоволен до степен, че иска тотално да се забрави цялата история. 36 години по-късно от склада с материалите на филма на Палмър „200 мотела“ в Холивуд ненадейно изникват 14 кашона с надпис „Bird On A Wire”… А ето какво става после, след като кашоните достигат до него в Лондон, разказва Тони Палмър пред София Филм Фест.

„Отворихме кашоните и в тях имаше 296 ролки филм, но напълно ръждясали. Открих първо, че лентите са в много лошо състояние, а също и че това не е филма, а материалите, които не сме използвали. Бях напълно отчаян - вместо филма бяхме намерили боклук. Помислих си, че мога просто да ги изхвърля. Но ги оставих и един летен следобед в Лондон си рекох да ги подредя, защото пречеха. Започнах да ги местя из нашия склад и случайно бутнах един от кашоните. От него изпадна около 70% от оригиналния саундтрак и знаех, че това е моята версия, защото имаше бележки с моя почерк.  Веднага отидох в едно звукозаписно студио да го копирам дигитално. Имах почти целия звук, но не и картина. Тогава се върнах към тези 296 ролки, отворих ги с чук и извадихме лентите, които буквално се разпадаха, докато ги навивах на прожекционния апарат. Видях, че знам кой кадър къде отива според саундтрака, въпреки че имах главно изрезки. Сегашният „Птица върху жица“ е реконструиран от около 3000 фрагмента, които открихме там. Всеки път, когато намерехме фрагмент, го почиствахме и го копирахме на дигитален формат, за да не може нищо повече да му се случи. Накрая сглобихме филма и го издадохме. Резултатът е възможно най-близък до оригиналния филм, който монтирах през седемдесет и втора. Усещането е като да намериш любимото си изгубено дете. Пратихме на Ленард копие и той след дълго време ни върна съобщение, което просто казваше „Радвам се, че проблемът е бил разрешен". Очевидно за него историята е била източник на известен срам, защото е знаел, че някогашната ми версия е по-добра от тази, създадена под негов надзор“.

Тони Палмър е един от водещите световни режисьори на музикални документални филми и исторически игрални драми. Филмографията му наброява около 100 заглавия – от ранните му творби за „Бийтълс”, „Крийм”, Джими Хендрикс и Франк Запа, до известните му портрети на Уолтън, Бритън, Стравински, Мария Калас, Джо Осбърн, Марго Фонтейн и Менухин. Неговият филм, посветен на Вагнер (дълъг 7 часа и 45 минути) и с участието на Ричард Бъртън, сър Лорънс Оливие и Ванеса Редгрейв, е определен от „Лос Анжелис Таймс” за „един от най-красивите филми на всички времена”. Сред повече от 40-те международни отличия за работата му са 12 златни медала от Фестивала на киното и телевизията в Ню Йорк, многобройни номинации и награди за БАФТА и „Еми”. Той е единственият двукратен носител на престижната Държавна награда на Италия. В историята на София Филм Фест Тони Палмър е бил чест гост през годините и сме имали удоволствието да му бъде връчена Наградата на София на Столичната община.

Гледайте „Ленард Коен: Bird on a Wire“ УТРЕ – 17 март, от 18:30 часа, в кино „Влайкова“ и на 21 март, от 20:00 часа, в кино „Одеон“.








Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg