Доналд Съдърланд се ражда в Ню Брунсуик, Канада, на 17 юли 1934 година. Професионално образование получава в Кралската академия за драматични изкуства в Лондон. Първите му роли в киното са в „Замъкът на живите мъртъвци” (Il Castello Dei Morti Vivi, 1964) и „Dr. Terror's House of Horrors", (1964) които са предопределени преди всичко от необичайната му външност: близко разположени очи, слабо, тясно лице, дълга фигура, и са патологически персонажи от филми на ужасите. След успеха в черната комедия на Робърт Олтман „Военно-полева болница" (1970) кариерата на Съдърланд тръгва рязко нагоре. След година той заявява по интересен начин за себе си със заглавната роля в психологическия трилър на Алън Пакула „Клут".
Вече далеч от ролите в първите си филми, Съдърланд се отнася към тях напълно сериозно (дори е кръстил сина си Кийфър, в чест на сценариста на „Замъкът на живите мъртъвци" Уорън Кийфър) и прекрасно разбира, че достойнствата на един филм се определят не от жанра, а от степента на таланта. Може да се каже, че на Съдърланд му провървява — той се снима в роли на сложни герои в интересни филми. Впрочем може би именно неговото участие прави образите, които играе, сложни, а филмите — интересни. В трилъра на Нокалас Роуг „Don't Look Now" (1973), по романа на Дафни Дьо Мюрие, той с потресаваща сила пресъздава раздвояващото се съзнание на човек, губещ разсъдъка си; в „The Day Of The Locust" (1975) на Джон Шлезинджър показва яростното безумие на обикновен човек, неволно попаднал в побъркания свят на киното.
В Италия през 1976 година актьорът паралелно се снима в два филма на видни режисьори — в „ХХ век" на Бернардо Бертолучи, в ролята на философстващ фашист, и в „Казанова” на Фелини, където играе знаменита историческа личност, човекът, оказал се в капана на собствената си легенда и принуден да играе ролята на неуморим любовник, докато счита за свое истинско призвание науката и изкуството.
Съдърланд продължава да се снима много във филми от най-различни жанрове, сред които можем да отделим „JFK", „Разкриване", „Зараза" (Outbreak, 1995), „Гордост и предразсъдъци", „Студена планина", „Италианска афера", „Инстинкт", „Назначението", „Обратна тяга".
|