Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Рецензии Джак Райън:Теория на хаоса – за жабата и коня

Джак Райън:Теория на хаоса – за жабата и коня
Доброто желание извинява лошото изпълнение - Уилям Шекспир
Cinefish.bg

Рецензии
Джак Райън:Теория на хаоса – за жабата и коня

29.01.2014, 10:20  |   Видяна: 3060  |   синефиш.бг  |   dalt  |   РЕЦЕНЗИЯ
Доброто желание извинява лошото изпълнение
Уилям Шекспир


Ако Михалаки Георгиев беше наш съвременник, по повод на филма, вероятно би публикувал текст със заглавие “Меракът на чичо Кенет”. Новата, пета поред, екранна поява на героя от романите на Том Кланси среща зрителя с китка стереотипни приключения, в които е забъркан Джак Райън. Той е студент по икономика, който прекъсва обучението си и се записва доброволец в армията след терористичната атака на 11 септември 2001. Тежко ранен при мисия, той попада в рехабилитационния армейски център под грижите на Кети (очарователната Кийра Найтли). Тук младият човек е вербуван от ветерана шпионин Томас Харпър (Кевин Костнър в отлична форма), който се превръща в негов наставник. Когато Джак, вече анализатор-експерт в Уол Стрийт, установява нещо “гнило” в поведението на руските финансови партньори, той заминава за Москва, за да направи одит на фирмата на Виктор Черевин (Кенет Брана с чудесен руски акцент). Сблъсъкът между арогантния олигарх и американския одитор се оказва неизбежен.

Джак Райън: Теория на хаоса, Крис ПайнФормално погледнато, филмът притежава всички елементи на шпионския екшън и това, очевидно е успокоило авторите на филма, които са се одрямали на лаврите си и са се предоверили на репутацията на имената, ангажирани в продукцията. "Джак Райън:Теория на хаоса" доказва, че е възможно да се направи В-филм с А-актьори. Резултатът от механичното смесване на клишета от жанра е незадоволителна и бездушна поредица от кръпки, целящи да покрият сценарий достоен за курсова работа на второкурсник от елитно киноучилище. Филмът е бъркоч от класически и предвидими ситуации и диалози, които логично и законно биха отегчили публиката. Продукцията би била интересна на зрител, който не е запознат с поредиците “Умирай трудно”, “Мисията невъзможна”, приключенията на агент 007 - Джеймс Бонд и тези на Джейсън Борн. Към тях бих добавил и други заглавия, но споменатите референции са достатъчни за обща ориентация. Тези, които са имали възможността да видят четириминутната рекламна ролка на "Джак Райън:Теория на хаоса" са се запознали с най-зрелищната част от филма и спокойно могат да потърсят друго заглавие от репертоара на кината.

Джак Райън Теория на хаоса, Кенет БранаМаниеристичната употреба на клишета и смесването на жанровете е в духа на съвременното изкуство и е узаконена с естетически понятия и формулировки. Това, което режисьорът е пропуснал (на теория и практика) е, че за да стане филмът интересен, то той трябва да добави своя малък детайл към клишето, и да се опита да го превърне в незабравим, индивидуален печат в съзнанието на зрителя. Шекспировият експерт Кенет Брана отчаяно тропа на врата на жанра на шпионския екшън, но тя остава затворена за него. След като засне първия филм за скандинавския бог Тор, това е негово повторно усилие да се пренасочи към по-тленни и доста по-касови продукти. И ако приключенията на дългокосия младеж с чук в ръката успяха да понесат парфюма на “Крал Лир”, умело прикрит зад специалните визуални ефекти, то в "Джак Райън:Теория на хаоса", те отсъстват. Филмът би носил с основание заглавието “Приключенията на Агент Нула, Нула, Шекспир”. Отсътствието на личен детайл в клишето би могло да се изтълкува като крайна форма на пародия, но проблемът с Джак Райън: Теория на хаоса, Кийра Найтлитози филм, е че той е направен без чувство за хумор. Като режисьор на шпионски екшън Кенет Брана се приема насериозно, като че ли той е откривател и основоположник на жанра. Нарцисизмът му, в съчетание с претенциозност, се заиграват опасно с търпението на зрителя. А той може да бъде раздразнен лесно, защото е разглезен и е познавач.

Искрено се надявам да не срещна името на Уди Алън като режисьор и участник в екшън. Искрено се надявам и да не срещна името на Силвестър Сталоун в ролята на Хамлет (на екрана или театралната сцена). Очевидно в съвременното кино може да се говори за специализация и за заемането на ниши и сектори от определени автори. В такъв смисъл универсалността в киноиндустрията е рядко срещано явление, което не гарантира задължително успех.

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg