Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми Димитър Радев : „Всеки има право на втори шанс и няма възраст за това“

Димитър Радев : „Всеки има право на втори шанс и няма възраст за това“
Cinefish.bg

Филми
Димитър Радев : „Всеки има право на втори шанс и няма възраст за това“

18.03.2021, 13:21  |   Видяна: 744  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ
Дебютният пълнометражен филм на филм на Димитър Радев „Рая на Данте“ ще има своята премиера на София Филм Фест довечера в кино „Люмиер“. Данте е печатар, съвременник и сънародник със странно име и травматична съдба. Баща му загива в Белене, психиката на майка му се пречупва заради репресиите и огромна част от живота на героя минава в грижа за нея. Когато, вече достигнал в пенсионна възраст, Данте изгубва и майка си, той остава съвсем сам с един-единствен отворен пред него път - към миналото. Потресен от истината за живота на родителите си, Данте решава да напише книга, в която да изобличи палачите на режима. И точно тогава среща Рая - осемнайсетгодишно момиче, което също иска да пише и което го кара да постави под въпрос желанието си за мъст.

Освен режисьор, вие сте и сценарист на филма. Каква е предисторията на разказваното от вас в „Рая на Данте“?
Много отдавна, през 2014, започнах да пиша сценария. Отправна точка ми беше една изложба в Националната художествена галерия, където видях рисунки и шаржове на оцелелия лагерист Петър Байчев. Той е рисувал потрети на своите събратя от Белене. Силно отекнаха в мен очите на тези потрети, които ме гледаха от стената. На едно малко телевизорче показваха документален филм за оцелелите, за съдбите на лагерниците и техните семейства. Това ме потресе. Като чуеш и видиш чуждата болка в такъв суров вид, нещо в теб се променя. На мен тогава ми стана ясно, че бих искал да разкажа за съдбата на един човек, оцелял в Белене. После сценарият доста се трансформира. Намерихме протагониста си - Данте, син на лагерник, най-вероятно починал в Белене.

„Божествена комедия“ е вплетена в маршрута на филма, води ни през историята. Наистина става дума за маршрут, за път, който в своя живот съвременният български Данте трябва да измине…
За да говоря за героя на Владо Пенев и за „Божествена комедия“, би трябвало да спомена детството на героя. Чрез ретроспекциите във филма ние няколко пъти връщаме лентата назад и проследяване травмата на героя. Естествено, има някакъв фройдистки подтекст, за травмите, които получава в детството си човек и които трансформира, преодолява в своите по-зрели години. Сложен и дълъг е пътят на главния герой, защото това е един път, започнат с мисълта за отмъщение, който завършва с идеята за прошка. Тъй като влязох в темата за Фройд, мога да продължа с юнгианска препратка и да кажа, че една от основните ми идеи е тази за срещата със сянката. Защото всеки от нас, както и Данте Алигиери, който осъжда собствените си политически врагове, изгонили го от Флоренция, всеки от нас лесно съди чуждия човек. Но най-лесно съдим, когато имаме основание да се почувстваме в силата си, когато чувстваме, че сме прави. Това е голямото изкушение на героя на Владо Пенев, защото той исторически, политически, философски, религиозно, във всеки един контекст, има правото да зачеркне тези хора, които са унищожили неговото семейство. Този път е наистина сложен и дълъг, той е свързан със вглеждането в себе си и промяната на оптиката.

DantesHeaven

Каква е силата на разказването при лекуването на такива травми и в разбирането на собственото минало?
Данте, като един съвременен Одисей, излизащ от Итака, прави такова излизане от собствения аз, собствения дом, влизайки в съдбата на този чужд човек, на тази героиня Рая, на нейното семейство и трансформирайки собственото си минало, а и бъдещето на героинята, той може да погледне по съвсем различен начин на собствената си тегоба. Дори един човек на шейсетина години може да погледне на бъдещето с надежди. На мен вече ми е  малко скучно да гледам български филми, където всичко е брутално драматично, брутално черно и аз, а и зрителите, не виждаме никакво светло петно. Не виждаме надежда, не виждаме вяра. За мен това беше другата основна идея - да покажа как всеки един от нас може да доизгради собственото си битие, макар и на една късна възраст. Всеки има право на втори шанс и няма възраст за това.

Изключително внимателно изграден като визия филм. Разкажете ни за визуалната страна на работата по него.
Това е един двупосочен процес между оператор и режисьор. Калоян Божилов е изключителен професионалист в работата си, същото мога да кажа и за Яна Криспин, художничката на филма. Те бяха моите ръце и очи в изграждането на визията. Още преди да започнем снимки, говорихме с Калоян, че първата част на филма ще бъде абсолютно статична. Камерата няма да има никакво движение. Филмът е разделен на три части – „Аз“, „Ние“ и „Тя“.  Искам отново да направя препратка към „Божествена комедия“ с трите части – „Ад“, „Чистилище“ и „Рай“. Затворен в собствените си преживявания и своята мъка, Азът на Данте няма възможност за движение. Затова и бях позиционирал камерата по този начин, без да ѝ давам възможност за проследяване на героя. Исках да покажа адовото състояние, в което се намира героя. Той толкова плътно живее в своя свят на спомени, че не може да види нито собственото си настояще, нито пък бъдещето. Той е затворен в миналото. Естествено, във втората част започва движение, защото започва и комуникацията между две личности.

Гледайте филма ДНЕС – 18 март, от 20:30 часа, в кино „Люмиер Лидл“.













Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg