“Животът може да ти предложи само смърт” Оиши – старши ронин
След Кристоф Ламбер и Том Круз, сред секс-символите на световния екран, дойде ред на Киану Рийвс да подхване самурайски меч, да облече кимоно и да се включи в най-новия холивудски блокбастър за екзотичните рицари.
Не става дума за брутално навлизане в рафинирания японски фолклор, а за римейк на един от класиците на японското кино (едноименният чернобял филм на Кенджи Мизогучи от 1941), разказващ за съдбата на останалите без покровител 47 самураи, търсещи отмъщение и справедливост. Легендата впечатлява и до ден днешен, защото засяга вечни морални стойности като чест, лоялност, дълг и достойнство.
В средновековен контекст понятието ронин означава самурай останал без господар. Доблестният боец приема това определение като упрек за некадърност и неспособност да изпълни професионалните си задълженията. В киното, типичен пример за статус на ронин са персонажите от “Седемте самураи” (1954), а в по-широк аспект - desperados- ите от уестърните.
3-D-разказът на дебютанта в пълнометражното кино Карл Ринч е многопластов, многопосочен и ефикасен, но в никакъв случай не е разпилян. Историята пестеливо преплита сцени от класически самурайски филми с фантастични елементи, за да се превърне във философска притча за доброто и злото. На историята не са чужди елементи, привнесени от англосаксонските легенди, включително и тази за митичния меч “Екскалибур”, както и такива, идващи от шекспировите драми.
Подобно на герой от антична гръцка драма, главният герой Кай (Киану Рийвс) е носител на трагична неизбежност. Бездомно селско сираче, той е осиновен от местния велможа и години по-късно, благодарение на амбицията и смелостта си става част от елитарната каста на самураите. В силно йерархизираното феодално общество, той знае, че любовта му с Асано, дъщерята на неговия благодетел, е обречена, но приема съдбата си с примирение и достойнство.
Екзотичната красавица Мицуки (Ринко Кикучи) е вещицата, която безскрупулно си проправя път към властта и е драматургичният противник на Кай. Техният сблъсък е неизбежен и само необичайните фехтовални умения на младия мъж позволяват на справедливостта да възтържествува.
Противно на класическите самурайски филми, зрителите няма да станат свидетели на реки от кръв и фонтани червена течност, заливащи екрана, бълвани от нечии прерязани аорти. Авторите дават възможност на най-широка аудитория да се отдаде на поетичния разказ и да вкуси от очарованието и екзотиката на “47 Ронини”.
Разказът е изпълнен със символи и препратки, които ще задоволят и най-взискателната публика. С префинената си естетика и изчистено изображение, филмът е незабравимо потапяне в света на японските средновековни гравюри, а триизмерното изображение допринася безусловно за визуалната радост на зрителя, независимо от неговата културна принадлежност.