Какво разбирахме досега под 3D кино? • В далечната 1890 г. англичанинът Уилям Фрийс-Грийн подава заявление за патентоване на процеса, позволяващ на човека да вижда образите на екрана в три измерения. • Разцветът на 3D киното започва през 1952 г. с филма Бвана Девил - първият триизмерен филм, показван по кината. Първата от тях разчиташе на така наречените анаглифни образи. При тях картините, предназначени съответно за лявото и дясното око, се разпределят с помощта на очила, чиито стъкла са с два цветни филтъра. Най-често цветовете са червено и зелено. Така едното око вижда само картините, оцветени в червено, а другото око само картините, оцветени в зелено. От съвременна гледна точка, тази технология е крайно остаряла и несъвършена. Или, както казват нашите приятели американците, green and red - bad. Тоест, червено и зелено равно на лошо. • В средата на 20-и век в областта на 3D киното навлиза поляризацията. При нея двете стъкла на очилата, с които се гледа филмът, са поляризирани по различен начин. Излъчваната на екрана картина също е с различна поляризация и така отново всяко око вижда само този образ, който е предназначен за него. Разбира се, за да се получи илюзията за движение на образа, окото трябва да вижда поне 24 кадъра в секунда. Така, за да има достатъчно кадри и за двете очи, при тази технология кино машините прожектират по 48 кадъра в секунда - 24 за всяко око. На този принцип работеха и повечето системи за 3D кино до момента. Включително и въведената през 1986 г. система I-Max.
Какви са недостатъците на системата с 48 кадъра в секунда? • Първо - производството на подобен род филми е трудно, сложно и не на последно място - скъпо. Не по-малко сложно и скъпо е и разпространението на филмите, тъй като всяко филмово копие съдържа два пъти повече и два пъти по-скъпа лента от обикновеното, което е сериозно бреме за кино разпространителите. • Второ – всеки салон, подходящ за тази технология, трябва да бъде построен специално за нея и оборудван със съответната техника, • Третият голям недостатък – липсата на заглавия. Дори най-големите в бранша трудно си позволяват да инвестират големи суми пари в 20-минутни филми, които подлежат на ограничено разпространение. • Четвъртият недостатък – всеки от вас, който е гледал филм, по досегашната технология знае, че дори 20-те минути гледане натоварват очите и мозъка до такава степен, че повечето от зрителите излизат от залата с доста неприятно главоболие...
Защо след края на филма няма да страдаме нито от главоболие, нито от каквато и да било друга неприятна емоция? • Системата за 3D дигитално кино се отличава от предшествениците си не само по качеството на образа и наситеността на цветовете, но и по вида на поляризацията. Досегашните формати разчитаха единствено на вертикална и хоризонтална поляризация, за да излъжат окото ви, че вижда триизмерна картина. • 3D дигиталното кино използва така наречената кръгова поляризация. При нея поляризацията на светлината се сменя в две посоки - по и обратно на часовниковата стрелка. И най-важното - за разлика от стандартните до момента 48 кадъра в секунда, 3D дигиталното кино ви прожектира 144 кадъра в секунда. Очите ви възприемат много повече информация за единица време, мозъкът ви няма нужда да се напряга, за да попълни липсите между отделните образи на екрана и като резултат... • 3D дигиталното кино завладява света с бързи темпове. От излизането й на пазара през октомври 2007 г. досега, тази система е инсталирана в повече от 500 зали в 24 страни, вкл. България. • 3D дигиталното кино на Долби направи и своя дебют в Китай. Градът е Шанхай, мултиплексът е "Юнг Хуа", а филмът е „Пътуване до центъра на земята”.
Защо всички избират тази система и защо със своето 3D дигитално кино Долби са лидер на световния пазар към момента? • На първо място тя е достъпна. • Българският зрител вече познава удобствата и предимствата на кино Арена. А сега той ще получи качествено нов тип забавление при същите тези удобства. Същото чисто и просторно кино, на същото достъпно и удобно място, същият интересен и високо бюджетен филм, но вече на 3D. • Как е възможно това? Благодарение на новата дигитална технология. Липсата на скъпи и тежки филмови ленти прави възможно гледането на един и същи триизмерен филм, при едни и същи луксозни условия на различни места в България. • Друго голямо предимство са очилата. Освен с принципно нова поляризация, тези очила са леки, ергономични и удобни. Толкова удобни, че да забравяме за тях през целите 90, 100, 120 и т.н. минути, докато трае филмът. И нещо много важно! Многократната употреба на очилата изисква съответната хигиенна и санитарна поддръжка.
Хигиенизиране на 3D очилата за многократна употреба: • Към всяка от системите за 3D дигитално кино е инсталирана и отделна система за почистване, възстановяване и стерилизиране на очилата. • Спокойно можем да ги сложим на детето си, когато за първи път го доведем да гледа 3D дигитален филм.
Филмите... • Може би най-важно предимство на новото 3D дигитално кино е разнообразният филмов репертоар. • Към момента всички големи холивудски филмови компании, завършват или са завършили по няколко заглавия специално за системата 3D дигитално кино: o Новият филм на Джеймс Камерън – „Аватар”; o Продължението на хитовия филм „Нощ в музея” с участието на Бен Стилър; o третият филм от поредицата „Ледена епоха” с подзаглавие „Зората на динозаврите”; o Новата продукция на Пиксар с лаконичното заглавие „Up”; o От Walt Disney Animation Studios са ни подготвили в края на 2008 година анимацията Bolt; o От Dream Works Animation през март 2009 “Monsters vs Aliens”; o Трудно е човек да изброи всичко, тъй като не по-малко от 15 филма за 3D в момента са във фаза на продукция и постпродукция. • ВАЖНО!!! Не става въпрос за къси научнопопулярни филми, а за пълнометражни, високо бюджетни игрални и анимационни продукции. • Все по-голяма част от репертоара на триизмерното дигитално кино заема така нареченият "alternative content" – концерти, оперни представления, циркови представления и най вече... спорт. Още в края на миналата година в определени мултиплекси в САЩ феновете на баскетбола са наблюдавали мачовете от плейофите на NBA на живо и на 3D. • Можем да си представим какъв интерес ще предизвика първото голямо футболно първенство, което бъде излъчено по новата технология в залите на кино Арена!
Кой как и къде ще може да гледа филми на 3D дигиталното кино? • 3D дигитално кино има във всички мултиплекси Арена - двата в София, във Варна и в Стара Загора, както и в кино Фламинго в Пловдив. • 3D дигиталното кино не е екзотично забавление за избрани, а чисто и просто бъдещето на киното. Статистиката показва, че разликата в посещенията при едни и същи заглавия в обикновен и 3D вариант е между 2,4 и 3 пъти. • Важен фактор за притока на зрители е и конкурентната цена на билетите. Европейската практика сочи, че цената на билетите за 3D дигиталното кино е с около 50 процента по-висока от тази за обикновено кино. В синхрон с европейската практика, цените при нас ще бъдет съответно 12,00 лева и 9,00 лева намалена цена за деца до 16 години, пенсионери и хора с увреждания.
Още горещи теми: •10 пародии, които заслужават вниманието ни •Черните комедии •Писатели на големия екран •Антони Христов от PIXAR •Войните в киното
0 гласа
първият изцяло 3д филм,който гледах