Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Защо телевизиите дават толкова малко нови филми

Защо телевизиите дават толкова малко нови филми
ПАК ДОЙДЕ ВРЕМЕ разделно за телевизионните зрители. Тези, които харесват реалити, са повече от доволни - -Music Idol по bTV, „Страх” и VIP Brother по Нова телевизия, а БНТ1, за да не изостане от общата мода и гоненето на рейтинги, стартира „Големият избо
Cinefish.bg

Теми
Защо телевизиите дават толкова малко нови филми

24.05.2009, 11:11  |   Видяна: 5522  |   сп. Мениджър  |   ГОРЕЩА ТЕМА
от Цветелина Петрова и Захарина Вецева

ПАК ДОЙДЕ ВРЕМЕ разделно за телевизионните зрители. Тези, които харесват реалити, са повече от доволни - -Music Idol по bTV, „Страх” и  VIP Brother по Нова телевизия, а БНТ1, за да не изостане от общата мода и гоненето на рейтинги, стартира „Големият и3бор”.


Формат, наричан в чужбина „Политикъл айдъл”. А какво да правят останалите зрители? Какъв е техният избор? Могат ли ефирните телевизии да им предложат алтернатива? Например качествена филмова програма? Не такава, в която гледаме „Смахнатият професор” по десет пъти по всички възможни телевизии и знаем репликите по-добре от Еди Мърфи. А истински добри  и най-вече нови филми.

Процесът на формиране на филмови пакети, тук включваме и сериалите, е много деликатна дейност. Не можеш просто така да отидеш на някой панаир и да кажеш този, този и този филми искам. Дори и да разполагаш с неограничен бюджет, което към днешна дата пък е почти абсурдно. Трябва добре да познаваш собствената си аудитория, тази на преките ти конкуренти, трябва да имаш добри контакти, за да те предпочетат като партньор. Ако си лидер на пазара, е значително по-лесно, защото всички дистрибутори първо при тебе идват.Но лобизмът в случая никак не е за пренебрегване, иначе наред с хитовите заглавия ще си тръгнеш и с едно кило треторазредни филми и после върви се оправяй.

Купуването
Отговорността една телевизия да разполага с богата филмова продукция обикновено се носи от отдел „Програма” и в частност от програмния директор. „Преговори се водят по време на големите международни пазари, на скрининги, когато дадена компания представя най-добрата си продукция, чрез кореспонденция или дори чрез телефонен разговор. Често представители на големите компании лично посещават клиентите си в държавите, за които отговарят”, казва Тодор Игнатов, главен редактор на редакция „Кино” в БНТ1. Антоний Мангов, заместник програмният директор на Нова, обяснява как това се прави в телевизия, принадлежаща към международна структура: „При нас основните преговори за най-важните сделки с холивудските студиа се извършват на централизирано ниво в Лондон, тъй като нашата телевизия е част от шведската медийна група MTG”.

Това обаче не е най-важното. Дали преговорите се водят от София, Лондон или Виена, зрителя не го интересува. Неговото единствено желание е да гледа хубави филми. На това мнение са хората, които отговарят за това в българските ефирни телевизии. „Най-определящият фактор за купуването на един филм не е неговата цена, а потенциалът на филма за излъчване по телевизия”, казва Венцислава Конова, ръководител „Международни програми и планиране” в bTV. На подобно мнение е и Лилиана Славова, програмен директор на ТВ2: „Основен и водещ фактор при подбора на филми при нас е интересът на българската аудитория”.

Как обаче се определя този интерес, е друг въпрос. Нито една родна телевизия не прави фокус групи специално за филмовата си програма, за да види какво точно харесва нейната аудитория. Има, разбира се, и други методики, с които да бъдат уловени специфичните вкусове на зрителите, но те са още по-непопулярни  унас. И се получава така, че в момента толкова любимият ни на всички „Хаус” се излъчва поне по три телевизии. Програмите започват да си приличат, а телевизиите сякаш забравят, че онлайн конкуренцията с нейното свръхпредлагане е част от медийната среда.

Всъщност какво наистина най-много харесва родният зрител? Един бърз поглед в мрежата и в киносайтовете сочи, че фаворити са комедиите и комедийните сериали, следвани от екшън филмите. Това между другото се потвърждава и от рейтингите на ефирните канали – „Трима мъже и една малка дама” и „Капан за родители” са сред най-гледаните филми  bTV през 2008 година.

Догоговорите
Те се сключват между телевизиите и компаниите – дистрибутори на филми, обикновено са за срок от две години. И през тези две години един и същ филм се върти по няколко пъти, после, ако влезе в пакета на друга на телевизия, схемата се повтаря. И този

омагьосан кръг няма край. Но така излиза по-изгодно на самите телевизии. Освен това, за да купиш ново заглавие, трябва да вземеш  и малко стари филми.

Разбира се телевизиите се стремят да бъдат колкото се може по-гъвкави, за да задоволят интереса на зрителите, което води до висOки рейтинги и до повече рекламодатели. „Отскоро нашите зрители могат да гледат уникални високобюджетни еврOпейски и американски продукции – минисериали, създадени специално за телевизия. Сред тях  са „Наполеон”, „Някога на запад”, „Атила”, „Сорая”, „Потоп”, „Империя и др. каза Венцислава Конова по  bTV. От ТВ2 също има с какво да се похвалят. Телевизията сключи сделка със Sony Pictures и ще радва аудиторията с хитови заглавия. Лилиана Славова от ТВ2 каза, че в момента се водят преговори и с друга голяма филмова компания. Промяната в програмата вече е факт, зрителите вече видяха „Шивачът от Панама” с Пиърс Броснън, „Имението Хауърдс Енд” с Ванеса Редгрейв и Антъни Хопкинс, „Вождът” – режисьорски дебют на Джони Деп. Да, това са наистина хубави филми, но все пак  „Хауърдс Енд” е сниман във вече далечната 1992г. И тук идва логичният въпрос – защо не се договарят повече нови филми? ”

Такива са правилата на  пазара, особено когато става дума за американски заглавия. Всеки нов филм се дава първо в кината, следва DVD разпространение, после платени канали и т.н., докато филмът най - сетне се излъчи от американска ефирна телевизия. Едва няколко месеца по – късно той започва да се продава и на европейския тв пазар. По подобен начин стои въпросът и със сериалите, въпрки че там изчакването е по – малко и общото закъснение е около година, година и половина от датата на американската премиера”, казва Тодор Игнатов от БНТ1. А Антоний Мангов от Нова телевизия допълва: „Основният фактор е, че в България сериалите обикновено се излъчват всеки делничен ден, от понеделник до петък. Докато в САЩ върви само един епизод седмично, при това с прекъсвания около Коледа и Нова година. Тоест един сериал, чиято премиера в САЩ е била през октомври, най – често завършва през май на следващата година. Едва тогава това заглавие може да бъде доставено за излъчване по модела, който се прави в България”.

Текстът е публикуван с любезното съдействие на списание "Мениджър"
Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

3 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
behwolf Неутрално
1 26.11.2010, 02:55
Оценка: 0
0 гласа

и азсъм се чудил,само събота и неделя,през седмицата турски сапунки

 
 
 
lus Неутрално
2 15.11.2010, 02:23
Оценка: 0
0 гласа

Е, явно опира до финанси, все пак. Но пъu на човек му писва да вижда еoин и същи филм въртян по всичките програми по десет пъти в годината.

 
 
 
mobi
3 24.05.2009, 11:54
Оценка: 0
0 гласа

защото предпочитат да инвестират в риалити формати

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg